Kościół a nauka: historyczne i współczesne spory o wizje ‘świata i człowieka’ 31-WY15L14
Problematyka zajęć obejmie skomplikowane relacje nauki i Kościoła. Za ideę przewodnią zajęć można uznać myśl Georges’a Minois, iż „dzieje relacji między tymi dwoma terytoriami należą do najbardziej burzliwych – począwszy od dnia, kiedy ateńscy filozofowie wybuchnęli śmiechem po wysłuchaniu świętego Pawła, który mówił o zmartwychwstaniu umarłych, aż pod koniec XX wieku, kiedy Kościół potępił wszelki rodzaj sztucznej prokreacji w momencie, gdy biolodzy gotują się do sporządzenia pełnej mapy ludzkiego genomu, wyodrębniając trzy miliardy znaków naszego kodu genetycznego i umożliwiając tym samym wszelkie manipulacje w tej dziedzinie. Przepaść w jednym i drugim przypadku jest oczywista. W pierwszym wiara przeciwstawia się nauce arystotelesowskiej, pitagorejskiej, stoickiej lub epikurejskiej, w drugim rości sobie prawo do narzucania współczesnej nauce norm moralnych”. Zajęcia obejmą zarysowane relacje w kontekście różnorodności postaw ludzi Kościoła oraz zmiennych historycznie ‘wizji świata i człowieka’, ideałów nauki i standardów racjonalności, rozpatrując także tytułowy problem z perspektywy komunikacji międzykulturowej. Ta ostatnia pozwoli określić pola sporu pomiędzy wizjami, wartościami i ideami światów nauki i Kościoła, ale także ‘obszary niesprzeczności kulturowej’, umożliwiające dialog między nimi.
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: