Nauka i Sztuka w ujęciu Trans- i Interdyscyplinarnym 31-WK20Z08
Zapoznanie studentów z wynikami badań nauk ścisłych, takich jak: matematyka, fizyka, chemia, biologia ewolucyjna, socjobiologia, neuroestetyka, neurobiochemia, paleobiochemia nad naturą piękna i percepcją sztuki. Analiza koncepcji piękna i sztuki w ujęciu trans- i interdyscyplinarnym z uwzględnieniem poglądów filozofów, artystów i naukowców oraz wyników badań nauk ścisłych wyżej wymienionych oraz humanistycznych. Przedstawienie wpływu nauk ścisłych na rozwój sztuki i sztuki na zrozumienie, wizualizację i interpretację abstrakcyjnych zagadnień nauk ścisłych. Zapoznanie studentów z najważniejszymi koncepcjami nauk ścisłych (matematyka, fizyka, chemia, biologia) i ich związku z rozwojem sztuki. Omówienie spektakularnych przykładów matematycznej analizy obrazów Mauritsa Cornelisa Eschera (1898–1972) i Jacksona Pollocka (1912–1956) w oparciu o koncepcje fraktali Benoit Mandelbrota (1924–2010). Wprowadzenie w biofizykochemiczne podstawy pracy mózgu w powiązaniu z analizą twórczości Alfreda Kubina (1877-1959) i surrealistów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ogólne efekty uczenia się dla zajęć (OE)
Wiedza: student zna i rozumie
Zasady zróżnicowania i jedności nauk (ścisłych, przyrodniczych, społecznych i humanistycznych). Interferencje między naukami.
Podstawowe reguły i metody pracy interdyscyplinarnej.
Zasadę transdyscyplinarności i podstawowe metody pracy transdyscyplinarnej.
Podstawy teorii matematyczności przyrody.
Możliwe interpretacje głównych teorii fizycznych, chemicznych i biologicznych.
Umiejętności: student potrafi
Identyfikować inter- i transdycyplinarne problemy badawcze.
Analizować różne typy wiedzy i ich wzajemne relacje.
Interpretować związki i interferencje nauk przyrodniczych, społecznych i humanistycznych.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
Przekraczania granic własnych uwarunkowań światopoglądowych i kulturowych.
Aktywnego udziału w badaniach inter – lub transdyscyplinarnych.
Twórczego myślenia o problemach badawczych.
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Rozpoznaje i krytycznie ocenia przebieg rozumowań badawczych prowadzonych w paradygmatach nauk bazowych oraz multidyscyplinarnych.
Prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie odwołując się do koncepcji, konstruktów i modeli teoretycznych, a także opierając się na eksperymentalnych wynikach badań.
Ma wiedzę dotyczącą: projektowania i prowadzenia badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem formułowania problemów badawczych, stawiania hipotez oraz metod, technik i narzędzi badawczych.
Formułuje opinie na temat podstawowych zagadnień trans- i interdyscyplinarnych, w oparciu o odpowiednie teorie oraz wyniki badań nauk ścisłych i humanistycznych.
Posiada wiedzę w zakresie najważniejszych teorii i koncepcji nauk przyrodniczych bazowych oraz interdyscyplinarnych.
Ma wiedze odnośnie najważniejszych kierunków artystycznych i ich związku z koncepcjami nauk ścisłych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): maksymalnie 1 nieobecność na zajęciach i perfekcyjnie przygotowana prezentacja multimedialna (PM)
dobry plus (+db; 4,5): maksymalnie 1 nieobecność na zajęciach i akceptowalna PM
dobry (db; 4,0): maksymalnie 2 nieobecności na zajęciach i perfekcyjnie przygotowana PM
dostateczny plus (+dst; 3,5): maksymalnie 2 nieobecności na zajęciach i akceptowalna PM
dostateczny (dst; 3,0): maksymalnie 3 nieobecności na zajęciach i perfekcyjnie przygotowana PM
niedostateczny (ndst; 2,0): więcej niż 3 nieobecności i/lub brak PM
Literatura
‒ Barrow, J.D. (2000). Wszechświat a sztuka. Warszawa: Wydawnictwo Amber
‒ Hofstadter, D. (1999). Gödel, Escher, Bach. An eternal golden braid. New York: Basic Books
‒ Miller, A.J. (2002). Einstein, Picasso: space, time, and the beauty that causes havoc. New York: Basic Books
‒ Zeki, S. (2014). Blaski i cienie pracy mózgu. O miłości, sztuce i pogoni za szczęściem. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
‒ Wilson, E.O (2001). Socjobiologia. Poznań: Zysk i S-ka
‒ Wilson, E.O. (2012). Konsiliencja. Jedność wiedzy. Poznań: Zyski i S-ka
‒ Livingstone, M. (2008). Vision and art. Biology of seeing. New York: Harry N. Abrams Inc
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Uwaga: zajęcia będą prowadzone na platformie Microsoft Teams. Szczegóły zostaną podane osobom zapisanym na zajęcia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: