Zwięrzeta i ludzie 31-WK20Z06
Zajęcia wpisują się we współczesny dyskurs obecny na gruncie szeroko rozumianej humanistyki w ramach realizowania zagadnień związanych z posthumanizmem. Redefiniowanie pozycji człowieka wobec świata ożywionego, skutkuje coraz głębszą refleksją na temat roli i miejsca gatunku: homo sapiens. Studia animalistyczne, skoncentrowane są na takiej refleksji wokół relacji człowiek- osoby nie ludzkie, które redefiniują "uświęcone" role przypisywane społecznie i kulturowo różnym gatunkom. Celem zajęć jest z jednej strony zapoznanie studentów z usystematyzowaną wiedzą na temat współcześnie pojawiających się percepcji relacji ludzi i osób nie ludzkich. Z drugiej strony interaktywna forma zajęć zapewnia możliwość kwestionowania tej wiedzy, polemizowania z nią i reflektowania nad nią, co będzie skutkować pogłębionym namysłem nad tym, jak współcześnie funkcjonuje nasz gatunek. Zajęcia wpisują się w najnowsze trendy nauki, budowania podejść trans dyscyplinarnych – a więc takich, które obejmują wiedzę z wielu pól i dzięki temu tworzą nowe jakości. Zajęcia obejmują tematykę z zakresu relacji ludzi i zwierząt. Efektem zajęć ma być pogłębienie empatii w stosunku do zwierząt oraz świadomości na temat tego jak człowiek poprzez kulturowe narzędzia nadaje znaczenia, role i funkcje innym gatunkom.
Forma zajęć obejmuje 30-godzin zajęć, złożonych z części teoretycznych, quasi-seminaryjnych z ekspertami praktykami oraz konwersatoryjnych. Wszelkie materiały: literatura, filmy, materiały wizualne są udostępniane przez prowadzącą zajęcia.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ogólne efekty uczenia się dla zajęć (OE)
Wiedza: student zna i rozumie
Zasadę transdyscyplinarności i podstawowe metody pracy transdyscyplinarnej.
Dynamikę systemów – w tym zwłaszcza systemowych zamknięć i konfliktów.
Podstawowe pojęcia krytycznej analizy społecznej i kulturowej (przemoc, przemoc symboliczna, alienacja, emancypacja itp.)
Umiejętności: student potrafi
Interpretować społeczne znaczenie osiągnięć nauk przyrodniczych.
Analizować mity kulturowe i narracje społeczne. Analizować zjawiska przemocy w życiu społecznym i kulturowym.
Posługiwać się metodami krytycznej analizy społecznej, kulturowej i politycznej (przynajmniej w stopniu podstawowym).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
Twórczego myślenia o problemach społecznych.
Twórczych zachowań wobec konfliktów kulturowych.
Krytycznej oceny działań grup i społeczności, do których należy.
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Krytycznie przygląda się dotychczasowej wiedzy z zakresu ludzkiej percepcji zwierząt i ich potrzeb.
Potrafi identyfikować konteksty kulturowe ludzkiej percepcji zwierząt i ich potrzeb.
Rozumie dwoistość percepcji świata: ludzką i perspektywy innych zwierząt.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
• DeMello, M. (2012). Animals and Society. Introduction to Human-Animals Studies. Columbia University Press. New York.
• Foer J.S. (2013). Zjadanie zwierząt. Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Warszawa.
• Linzey A. (2010). Teologia zwierząt. Wydawnictwo WAM. Kraków.
• Salij J. (2009). Gwiazdy, ludzie i zwierzęta. Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów. W drodze. Poznań. S. 187-204.
• Kruczyński Z. (2012). Farba znaczy krew. Słowo Obraz Terytoria.
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Uwaga: zajęcia będą prowadzone na platformie Microsoft Teams. Szczegóły zostaną podane osobom zapisanym na zajęcia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: