Oświata, jako zadanie samorządów lokalnych i regionalnych 31-O9-p
Kompetencje samorządów terytorialnych w zakresie edukacji.
Warunki poprawnej realizacji zadań oświatowych przez samorządy terytorialne.
Rola dyrektora szkoły w kontekście wykonywania zadań powierzonych przez samorząd terytorialny.
Odpowiedzialność samorządów terytorialnych za kreowanie wizji rozwoju placówek oświatowych w środowisku lokalnym.
Zadania samorządów a wspieranie rozwoju placówek oświatowych.
Działalność edukacyjna samorządów lokalnych a kształtowanie poczucia patriotyzmu lokalnego.
Budowanie społeczeństwa obywatelskiego w kontekście realizacji zadań edukacyjnych samorządu terytorialnego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi określić miejsce szkoły w środowisku lokalnym oraz scharakteryzować wybrane typy środowisk lokalnych.
Student określa zadania samorządów terytorialnych w zakresie edukacji.
Student umie podejmować zadania w zakresie kreowania tożsamości szkoły oparte na koncepcji POST (Polityka Oświatowa Samorządów Terytorialnych).
Student potrafi animować współpracę środowiskową rozumianą jako zadanie szkoły.
Student podejmuje działania projektowe indywidualnie i w zespole.
Kryteria oceniania
Samodzielnie opracowany indywidualny projekt działań środowiska lokalnego i jego podmiotów na rzecz placówki edukacyjnej.
Kryteria oceny:
5,0 – znakomita wiedza i umiejętności
4,5 – bardzo dobra wiedza i umiejętności
4,0 – dobra wiedza i umiejętności
3,5 – zadowalająca wiedza i umiejętności, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalająca wiedza i umiejętności, ale z licznymi błędami,
2,0 – niezadowalająca wiedza i umiejętności
Praktyki zawodowe
Odniesienie tematyki zajęć do osobistej praktyki zawodowej.
Literatura
Chałas K. (red.), Kreowanie tożsamości szkoły, T. 1, Wyd. KUL, Lublin 2009;
Chałas K., Komorowska B. (red.), Kreowanie tożsamości szkoły, T. 2, Wyd. KUL, Lublin 2009;
Gawroński K. (red.), Szkoła a organ prowadzący, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008;
Jankowski D., Edukacja wobec zmiany, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001;
Mendel M. (red.), Animacja współpracy środowiskowej; Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002;
Pilch T., Lepalczyk I., Pedagogika społeczna, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 1995;
Popławska A., Idea samorządności. Podmiotowość – Autonomia – Pluralizm, Białystok 2001;
Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008;
Wykrętowicz S. (red.), Samorząd w Polsce. Istota, formy, zadania, Wyd. WSB, Poznań 2004.
www.ceo.org.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: