Język włoski od kuchni: włoski z elementami kuchni, kultury i sportu, poziom B1/B2
3028-WLOSKI-KKS-B2
Kurs wpisuje się w nurt dydaktyki interkulturowej, a zatem będą to zajęcia ze szczególnym uwzględnieniem tzw. elementów kulturowych, właściwych dla Półwyspu Apenińskiego (przede wszystkim gastronomia, zwyczaje, tradycje, piłka nożna w codzienności Włochów, moda, sztuka). Elementy te są widoczne już na poziomie leksykalnym, zgodnie z teorią językowego obrazu świata znajdziemy je we frazeologizmach, utartych połączeniach wyrazowych (np. essere una buona forchetta – dosł. być dobrym widelcem – ‘być smakoszem’, essere come il prezzemolo – dosł. ‘być jak pietruszka’ – być wszędobylskim ), przysłowiach. Ww narzędzia pozwolą uczącym się osiągnąć główny cel zaproponowanego procesu dydaktycznego, tj. wielopłaszczyznowe porozumienie pomiędzy nim a rodzimym użytkownikiem języka włoskiego w komunikacji w sytuacji autentycznej w prostych sytuacjach życia codziennego oraz umożliwią mu pełny rozwój filologiczny, obejmujący obok kompetencji językowych, także kompetencje kulturowe i socjologiczne. Tematyka kursu będzie uwzględniała także zainteresowania i preferencje, stanowiące impuls do nauki języka dla studentów w danej grupie – zgodnie z nimi będzie dobierany materiał do pracy (przepisy kulinarne, słownictwo, omawiane wydarzenia kulturalne itd.).
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Powtarzanie i używanie słownictwa nabytego na wcześniejszych etapach kształcenia (poziom A2/B1 ESKOJ) ze szczególnym uwzględnieniem konwersacji, dyskusji i wypowiedzi ustnej. W zakresie kompetencji gramatycznej - przekazanie wiedzy na temat relacji logicznych (warunek, hipoteza, opozycja, przyzwolenie, cel, przyczyna, porównanie), struktur czasownikowych, użycia zaimków osobowych, zaimków dopełnienia bliższego/dalszego; trybów języka włoskiego, partykuł „ci” i „ne” w wypowiedziach i tekstach na poziomie złożoności B1/B2 ESOKJ. W zakresie rozumienia ze słuchu - rozwinięcie biegłości globalnego i szczegółowego rozumienia dłuższych wypowiedzi, wywodów argumentacyjnych, wywiadów, wiadomości i programów telewizyjnych na poziomie złożoności B1/B2, traktujących o aktualnych kwestiach społeczno-kulturowych współczesnych Włoch, w szczególności dot. różnic Północ-Południe, gastronomii i kulinariów, życia codziennego we Włoszech, turystyki, sportu włoskiego, sztuki i spraw bieżących. W zakresie wypowiedzi ustnej - rozwinięcie umiejętności formułowania przejrzystych i rozbudowanych wypowiedzi ustnych o charakterze argumentacyjnym, na poziomie złożoności B1/B2, na tematy dotyczące aktualnych kwestii społeczno-kulturowych współczesnych Włoch, w szczególności dot. różnic Północ-Południe, gastronomii i kulinariów, życia codziennego we Włoszech, turystyki, sportu włoskiego, sztuki, kontaktów włosko-polskich. W zakresie interakcji ustnej - rozwinięcie umiejętności swobodnego udziału w rozmowie i zabierania głosu w dyskusji na tematy dotyczące aktualnych kwestii społeczno-kulturowych współczesnych Włoch, w szczególności dot. różnic Północ-Południe, gastronomii i kulinariów, życia codziennego we Włoszech, turystyki, sportu włoskiego, sztuki, mody, kontaktów włosko-polskich. W zakresie czytania ze zrozumieniem - rozwinięcie umiejętności rozumienia sensu oraz głównych i drugorzędnych wątków tematycznych tekstów pisanych (na poziomie złożoności B1/B2) dotyczącej problematyki społeczno-kulturowej współczesnych Włoch, w szczególności dot. różnic Północ-Południe, gastronomii i kulinariów, życia codziennego we Włoszech, turystyki, sportu włoskiego, kontaktów włosko-polskich. W zakresie wypowiedzi pisemnych - rozwinięcie biegłości redagowania przejrzystych wypowiedzi argumentacyjnych odpowiadających poziomowi złożoności B1/B2 na tematy dotyczące problematyki społeczno-kulturowej współczesnych Włoch, w szczególności dot. różnic Północ-Południe, gastronomii i kulinariów, życia codziennego we Włoszech, turystyki, sportu włoskiego, sztuki i aktualności. W zakresie kompetencji leksykalnej - rozwinięcie kreatywności językowej wyrażającej się w zastosowaniu indywidualnych środków wyrazu, w celu wypowiadania się na tematy dotyczące problematyki społeczno-kulturowej współczesnych Włoch, w szczególności dot. różnic Północ-Południe, gastronomii i kulinariów, życia codziennego we Włoszech, turystyki, sportu włoskiego, sztuki, kontaktów włosko-polskich na poziomie biegłości językowej B1/B2. Zapoznanie Studentów z elementami kulturowymi charakterystycznymi dla włoskiego obszaru językowego (śniadania na słodko, śniadania w barze i inne przyzwyczajenia kulinarne, bar sport, przywiązanie do tzw. małej ojczyzny- Italia minore, campanilismo, gesty włoskie, piłka nożna w życiu codziennym Włochów, ciekawostki dotyczące włoskiej sztuki kulinarnej i włoskiej kultury itd.). Przekazanie wiedzy o wzajemnych związkach pomiędzy językiem a kulturą włoskiego obszaru językowego. Zapoznanie z elementami współczesnego życia kulturalnego Włoch. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie, ze szczególnym uwzględnieniem konwersacji i dyskusji. Rozwinięcie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad językiem. Kształtowanie świadomości o wielokulturowości Polski, Europy i świata, a także otwartości na kultury obcojęzyczne - rozwijanie komunikacji kulturowej i interkulturowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: