Język włoski od kuchni: włoski z elementami kuchni, kultury i sportu , poziom A2/B1
3028-WLOSKI-KKS-A2
Kurs wpisuje się w nurt dydaktyki interkulturowej, a zatem będą to zajęcia ze szczególnym uwzględnieniem tzw. elementów kulturowych, właściwych dla Półwyspu Apenińskiego (przede wszystkim gastronomia, zwyczaje, tradycje, piłka nożna w codzienności Włochów, moda, sztuka). Elementy te są widoczne już na poziomie leksykalnym, zgodnie z teorią językowego obrazu świata znajdziemy je we frazeologizmach, utartych połączeniach wyrazowych (np. essere una buona forchetta – dosł. być dobrym widelcem – ‘być smakoszem’, essere come il prezzemolo – dosł. ‘być jak pietruszka’ – być wszędobylskim ), przysłowiach. Ww narzędzia pozwolą uczącym się osiągnąć główny cel zaproponowanego procesu dydaktycznego, tj. wielopłaszczyznowe porozumienie pomiędzy nim a rodzimym użytkownikiem języka włoskiego w komunikacji w sytuacji autentycznej w prostych sytuacjach życia codziennego oraz umożliwią mu pełny rozwój filologiczny, obejmujący obok kompetencji językowych, także kompetencje kulturowe i socjologiczne. Tematyka kursu będzie uwzględniała także zainteresowania i preferencje, stanowiące impuls do nauki języka dla studentów w danej grupie – zgodnie z nimi będzie dobierany materiał do pracy (przepisy kulinarne, słownictwo, omawiane wydarzenia kulturalne itd.).
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Przekazanie wiedzy o podstawowych środkach językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych), określonych dla poziomu A2/B1 ESOKJ dla języka włoskiego;
wyrobienie umiejętności posługiwania się podstawowymi środkami językowymi oraz powtarzanie tych nabytych;
powtarzanie i użycie słownictwa nabytego na pierwszym etapie kształcenia (poziom A1-A1+/A2) ze szczególnym uwzględnieniem konwersacji i wypowiedzi ustnej;
przyswajanie i opanowanie nowego słownictwa z zakresu podstawowych dziedzin życia codziennego, m.in. informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, gotowania, sportu, spędzania czasu wolnego, sposobów spędzania czasu wolnego przez Włochów, zwyczajów i świąt włoskich pozwalające na porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe;
rozumienie głównych myśli zawartych w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka, wypowiedzi dotyczącej najważniejszych obszarów tematycznych, takich jak m.in. informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych; rozumienie głównych wątków wybranych programów TV oraz krótkich tekstów prasowych traktujących o sprawach bieżących (m.in. wydarzenia kulturalne, np. premiera filmu, wyjazdy na wakacje, prognoza pogody, mecz piłkarski itp.) pod warunkiem, że wypowiedzi są artykułowane wyraźnie i powoli;
tworzenie wypowiedzi ustnych w formie ciągu prostych zwrotów i zdań dotyczących podstawowych dziedzin życia codziennego: informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, gotowania, sportu, spędzania czasu wolnego, sposobów spędzania czasu wolnego przez Włochów, zwyczajów i świąt włoskich pozwalające na porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych;
rozumienie krótkich, prostych tekstów oraz odnajdywanie konkretnych informacji w tekstach dotyczących życia codziennego: informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, gastronomii, gotowania, sportu, spędzania czasu wolnego, sposobów spędzania czasu wolnego przez Włochów, zwyczajów i świąt włoskich itp.;
tworzenie tekstów składających się z prostych wyrażeń i zdań, by opisać sytuacje związane z życiem codziennym: informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny oraz przyjaciół, zakupów, otoczenia, pracy, podróżowania, rzeczy lubianych i nielubianych, gastronomii i włoskich produktów, gotowania, sportu, spędzania czasu wolnego, sposobów spędzania czasu wolnego przez Włochów, zwyczajów i świąt włoskich;
Zapoznanie Studentów z elementami kulturowymi charakterystycznymi dla włoskiego obszaru językowego (śniadania na słodko, śniadania w barze i inne przyzwyczajenia kulinarne, bar sport, przywiązanie do tzw. małej ojczyzny- Italia minore, gesty włoskie, piłka nożna w życiu codziennym Włochów, ciekawostki dotyczące włoskiej sztuki kulinarnej itd.);
Przekazanie wiedzy o wzajemnych związkach pomiędzy językiem a kulturą włoskiego obszaru językowego.
Zapoznanie z elementami współczesnego życia kulturalnego Włoch;
Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie, ze szczególnym uwzględnieniem konwersacji;
Rozwinięcie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad językiem.
Kształtowanie świadomości o wielokulturowości Polski, Europy i świata, a także otwartości na kultury obcojęzyczne - rozwijanie komunikacji kulturowej i interkulturowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: