Polski język migowy
3028-POL-MIG
1. Kultura Głuchych. 2. Historia Głuchych w Polsce. 3. Głusi w polskim systemie edukacji – przeszłość i teraźniejszość. 4. Wyznaczniki tożsamości Głuchych. 5. Języki migowe a języki foniczne – podobieństwa i różnice. 6. Polski język migowy na tle innych języków migowych. 7. Daktylografia. 8. Przestrzeń w polskim języku migowym. 9. Klasyfikatory w polskim języku migowym. 10. Leksyka polskiego języka migowego – wybrane pola semantyczne.
11. Savoir-vivre w kontakcie z g/Głuchymi.
Cele kształcenia
1. Zapoznanie uczestników z definicjami wybranych pojęć z zakresu lingwistyki migowej 2. Wskazanie różnic w rozumieniu pojęć takich jak „głuchy”, „Głuchy”, „niesłyszący”, „niedosłyszący”, CODA, SODA z uwzględnieniem różnych perspektyw badawczych (lingwistyki, psychologii, pedagogiki) 3. Przekazanie wiedzy z zakresu Kultury Głuchych i jej wyznaczników. 4. Nauka określonego zasobu leksykalnego polskiego języka migowego. 5. Przekazanie wiedzy z zakresu wybranych podsystemów gramatycznych polskiego języka migowego. 6. Wskazanie różnic pomiędzy językami fonicznymi a wizualno-przestrzennymi. 7. Zapoznanie uczestników z historią g/Głuchych w Polsce. 8. Przekazanie wiedzy z zakresu funkcjonowania g/Głuchych w polskim systemie edukacyjnym.
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
1. Zapoznanie uczestników z definicjami wybranych pojęć z zakresu lingwistyki migowej 2. Wskazanie różnic w rozumieniu pojęć takich jak „głuchy”, „Głuchy”, „niesłyszący”, „niedosłyszący”, CODA, SODA z uwzględnieniem różnych perspektyw badawczych (lingwistyki, psychologii, pedagogiki) 3. Przekazanie wiedzy z zakresu Kultury Głuchych i jej wyznaczników. 4. Nauka określonego zasobu leksykalnego polskiego języka migowego. 5. Przekazanie wiedzy z zakresu wybranych podsystemów gramatycznych polskiego języka migowego. 6. Wskazanie różnic pomiędzy językami fonicznymi a wizualno-przestrzennymi. 7. Zapoznanie uczestników z historią g/Głuchych w Polsce. 8. Przekazanie wiedzy z zakresu funkcjonowania g/Głuchych w polskim systemie edukacyjnym.
Uwagi
W cyklu 2021/SZ:
Zajęcia prowadzone w trybie zdalnym - Ms Teams, Moodle. Za kurs nie są przyznawane punkty ECTS. Kurs nie jest podpięty pod tok studiów - zaliczenie bądź niezaliczenie kursu nie rzutuje na pozytywne zamknięcie cyklu studiów. Przewidywany termin rozpoczęcia zajęć – między 25 a 29 października 2021 r. Kurs kończy się bilansem kompetencji -TEST. Zaświadczenie o pozytywnym ukończeniu kursu otrzyma student, który podniesie kompetencje językowe o co najmniej 30% oraz z minimalną frekwencją na poziomie 80%.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: