Kurs podstawowy języka łotewskiego, A1 3028-LOTEW-A1
Użycie języka w sytuacjach codziennych:
- zwroty grzecznościowe (przywitanie się, pożegnanie, prośba, udzielanie zgody, odmowa, podziękowanie, przeprosiny)
- przedstawianie się (imię i nazwisko, narodowość, zawód, wiek)
- opis ludzi i przedmiotów (wygląd zewnętrzny: wielkość, kolor)
- porozumienie się w zwykłych sytuacjach, które wymagają bezpośredniej i prostej wymian informacji dotyczącej kwestii rodzinnych i codziennych
- rozumienie zdań i wyrazów używanych w życiu codziennym, związanych z podstawowymi potrzebami, np. proste informacje dotyczące własnej osoby, domu, ubrania, jedzenia, itp.
- podawanie ilości, ceny, godziny
- określanie lokalizacji
- rozumienie krótkich tekstów ustnych takich jak ogłoszenia w supermarkecie, wiadomości, dialogi dotyczące życia codziennego, proste ankiety i formularze osobiste, ulotki, menu w restauracjach, programy spektakli, itd.
- reagowanie krótkimi zdaniami dowodzącymi zrozumienie drugiej osoby
- opisanie w prosty sposób określonych aspektów własnych doświadczeń życiowych, kwestii dotyczących bezpośredniego otoczenia oraz spraw związanych z podstawowymi potrzebami
- kształtowanie świadomości o wielokulturowości obszaru łotewskojęzycznego, a także otwartości na kultury obcojęzyczne
Słownictwo:
- zwroty grzecznościowe
- podstawowe słownictwo określające wygląd zewnętrzny człowieka (części ciała, ubiór, dodatki)
- podstawowe słownictwo określające otoczenie, w którym na co dzień funkcjonujemy (budynki, meble, przedmioty, pojazdy, jedzenie i napoje)
- podstawowe cechy otoczenia, w którym na co dzień funkcjonujemy (cechy ludzkie, rozmiary, kolory)
- nazwy krajów, narodowości i języków
- nazwy zawodów
- liczebniki
- nazwy codziennych czynności
Zagadnienia gramatyczne:
- podstawowe wiadomości nt. struktury języka łotewskiego
- odmiana czasowników regularnych w czasie teraźniejszym, trybie oznajmującym
- odmiana rzeczowników przez przypadki
- liczba mnoga
- podstawy słowotwórstwa
- tworzenie zdań oznajmujących (twierdzących i przeczących) oraz pytających
Rozwój umiejętności:
- czytania (krótkie, nieskomplikowane teksty na codzienne tematy)
- mówienia (wymowa głosek, akcent, intonacja; prowadzenie dialogów)
- rozumienia ze słuchu
- pisania
W cyklu 2020/2021:
Użycie języka w sytuacjach codziennych: - zwroty grzecznościowe (przywitanie się, pożegnanie, prośba, udzielanie zgody, odmowa, podziękowanie, przeprosiny) - przedstawianie się (imię i nazwisko, narodowość, zawód, wiek) - opis ludzi i przedmiotów (wygląd zewnętrzny: wielkość, kolor) - porozumienie się w zwykłych sytuacjach, które wymagają bezpośredniej i prostej wymian informacji dotyczącej kwestii rodzinnych i codziennych - rozumienie zdań i wyrazów używanych w życiu codziennym, związanych z podstawowymi potrzebami, np. proste informacje dotyczące własnej osoby, domu, ubrania, jedzenia, itp. - podawanie ilości, ceny, godziny - określanie lokalizacji - rozumienie krótkich tekstów ustnych takich jak ogłoszenia w supermarkecie, wiadomości, dialogi dotyczące życia codziennego, proste ankiety i formularze osobiste, ulotki, menu w restauracjach, programy spektakli, itd. - reagowanie krótkimi zdaniami dowodzącymi zrozumienie drugiej osoby - opisanie w prosty sposób określonych aspektów własnych doświadczeń życiowych, kwestii dotyczących bezpośredniego otoczenia oraz spraw związanych z podstawowymi potrzebami - kształtowanie świadomości o wielokulturowości obszaru łotewskojęzycznego, a także otwartości na kultury obcojęzyczne Słownictwo: - zwroty grzecznościowe - podstawowe słownictwo określające wygląd zewnętrzny człowieka (części ciała, ubiór, dodatki) - podstawowe słownictwo określające otoczenie, w którym na co dzień funkcjonujemy (budynki, meble, przedmioty, pojazdy, jedzenie i napoje) - podstawowe cechy otoczenia, w którym na co dzień funkcjonujemy (cechy ludzkie, rozmiary, kolory) - nazwy krajów, narodowości i języków - nazwy zawodów - liczebniki - nazwy codziennych czynności
Zagadnienia gramatyczne: - podstawowe wiadomości nt. struktury języka łotewskiego - odmiana czasowników regularnych w czasie teraźniejszym, trybie oznajmującym - odmiana rzeczowników przez przypadki - liczba mnoga - podstawy słowotwórstwa - tworzenie zdań oznajmujących (twierdzących i przeczących) oraz pytających
Rozwój umiejętności: - czytania (krótkie, nieskomplikowane teksty na codzienne tematy) - mówienia (wymowa głosek, akcent, intonacja; prowadzenie dialogów) - rozumienia |
W cyklu 2021/SZ:
Użycie języka w sytuacjach codziennych: - zwroty grzecznościowe (przywitanie się, pożegnanie, prośba, udzielanie zgody, odmowa, podziękowanie, przeprosiny) - przedstawianie się (imię i nazwisko, narodowość, zawód, wiek) - opis ludzi i przedmiotów (wygląd zewnętrzny: wielkość, kolor) - porozumienie się w zwykłych sytuacjach, które wymagają bezpośredniej i prostej wymian informacji dotyczącej kwestii rodzinnych i codziennych - rozumienie zdań i wyrazów używanych w życiu codziennym, związanych z podstawowymi potrzebami, np. proste informacje dotyczące własnej osoby, domu, ubrania, jedzenia, itp. - podawanie ilości, ceny, godziny - określanie lokalizacji - rozumienie krótkich tekstów ustnych takich jak ogłoszenia w supermarkecie, wiadomości, dialogi dotyczące życia codziennego, proste ankiety i formularze osobiste, ulotki, menu w restauracjach, programy spektakli, itd. - reagowanie krótkimi zdaniami dowodzącymi zrozumienie drugiej osoby - opisanie w prosty sposób określonych aspektów własnych doświadczeń życiowych, kwestii dotyczących bezpośredniego otoczenia oraz spraw związanych z podstawowymi potrzebami - kształtowanie świadomości o wielokulturowości obszaru łotewskojęzycznego, a także otwartości na kultury obcojęzyczne Słownictwo: - zwroty grzecznościowe - podstawowe słownictwo określające wygląd zewnętrzny człowieka (części ciała, ubiór, dodatki) - podstawowe słownictwo określające otoczenie, w którym na co dzień funkcjonujemy (budynki, meble, przedmioty, pojazdy, jedzenie i napoje) - podstawowe cechy otoczenia, w którym na co dzień funkcjonujemy (cechy ludzkie, rozmiary, kolory) - nazwy krajów, narodowości i języków - nazwy zawodów - liczebniki - nazwy codziennych czynności
Zagadnienia gramatyczne: - podstawowe wiadomości nt. struktury języka łotewskiego - odmiana czasowników regularnych w czasie teraźniejszym, trybie oznajmującym - odmiana rzeczowników przez przypadki - liczba mnoga - podstawy słowotwórstwa - tworzenie zdań oznajmujących (twierdzących i przeczących) oraz pytających
Rozwój umiejętności: - czytania (krótkie, nieskomplikowane teksty na codzienne tematy) - mówienia (wymowa głosek, akcent, intonacja; prowadzenie dialogów) - rozumienia ze słuchu - pisania |
Cele kształcenia
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu i osiągnięciu efektów kształcenia uczestnik:
- rozumie i konstruuje proste wypowiedzi dotyczące sytuacji codziennych w zakresie objętym tematyką kursu
- posługuje się podstawowym słownictwem w zakresie objętym tematyką kursu
- stosuje podstawowe konstrukcje gramatyczne w zakresie objętym tematyką kursu
Kryteria oceniania
Test pisemny i zaliczenie ustne
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
Zajęcia prowadzone w trybie zdalnym - Ms Teams, Moodle. |
W cyklu 2021/SZ:
Zajęcia prowadzone w trybie zdalnym - Ms Teams, Moodle. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: