Boyhoods & Girlhoods. Languages and Cultures of Contemporary Adolescence 3028-ANG-BG-B2-C1
Wybrane teksty filmowe i literackie, które dadzą uczestnikom i uczestniczkom szansę na poszerzenie ich kompetencji językowych, rozbudowanie słownictwa i uwrażliwienie na różne style komunikacji, będą oscylować wokół kluczowych zagadnień związanych z dorastaniem na przełomie XX i XXI wieku. Wspólna lektura i omówienie fragmentów literackich oraz filmowych będą punktem wyjścia dla szeregu ćwiczeń w zakresie swobodnej konwersacji i wyrażania swoich uwag o tekstach kultury.
Zajmować nas będą m.in. takie fabuły jak Into the Wild Jona Krakauera i Seana Penna, Ghost World Daniela Clowesa i Terry’ego Zwigoffa, The Perks of Being a Wallflower (polski tytuł to Chralie) Stephena Chbosky’ego, The Diary of a Teenage Girl Phoebe Gloeckner, Normal People Sally Rooney (oraz serialowa adaptacja powieści). Lektury i seanse staną się punktem wyjścia do analizowania kształtującego obraz świata języka bohaterów i bohaterek i konwersacji o zagadnieniach współczesnej kultury (nie tylko) młodzieżowej.
Cele kształcenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia podporządkowane wyżej wymienionym celom –
cel pierwszy: rozwinięcie zdolności czytelniczych, analitycznych i krytycznych realizowanych w języku angielskim; po skończonych zajęciach student/studentka:
• potrafi przeczytać dłuższy tekst literacki i zrozumieć jego sens;
• umie wyrazić swoje zdanie na temat przeczytanego tekstu i dokonać analizy fragmentu w jego kontekście kulturowym;
• zna kontekst powstania omówionych na zajęciach dzieł i potrafi zaplanować kolejne lektury rozwijające jego wiedzę w zakresie kształtowania się współczesnych kodów kulturowych.
Cel drugi: rozwinięcie zdolności komunikacyjnych w języku angielskim; po skończonych zajęciach studentka/student:
• komunikuje w mowie informacje o tekście i swoje spostrzeżenia interpretacyjne;
• swobodnie nawiązuje dyskusję po angielsku o przeczytanym utworze;
• posiada rozwinięte słownictwo związane z krytycznym i akademickim podejściem do tekstu oraz zasób słów związany z omówionymi na zajęciach tekstami;
• jest w stanie samodzielnie poszukiwać źródeł i odpowiednio wykorzystywać je w pracy/prezentacji z poszanowaniem praw autorskich i przy świadomości różnych konwencji zapisu bibliograficznego.
Cel trzeci: zapoznanie uczestników i uczestniczek z podstawową terminologią krytycznoliteracką i akademicką i metodami działań interpretacyjnych w obrębie współczesnej humanistyki; po skończonych zajęciach studentka/student:
• potrafi omówić miejsce omawianych tekstów w kulturze XX i XXI wieku, sylwetki ich autorek i autorów oraz ich znaczenie dla współczesności;
• jest w stanie wykorzystać zdobyty zasób słów podczas omawiania tekstu literackiego;
• potrafi wykorzystać wybrane teoretyczne podejścia i metodologie przedstawione na zajęciach w samodzielnych przedsięwzięciach pisarskich;
• dokonać ewaluacji tekstów krytycznych dotyczących zagadnień związanych z materią zajęć.
• Ewaluacja ciągła w oparciu o dyskusje na zajęciach oraz wykonywane ćwiczenia (dyskusje na czacie);
• prezentacja dotycząca wybranego tekstu kultury o dojrzewaniu lub związanego z dorastaniem zagadnienia z zakresu socjologii, psychologii lub języka pod koniec semestru wiosennego.
Kryteria oceniania
TEST
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
Zajęcia prowadzone w trybie zdalnym - Ms Teams, Moodle. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: