Zarządzanie w sektorze publicznym 24-SODU-ZSP
Treści kształcenia:
Sektor publiczny i jego instytucje.
Przeobrażenia funkcjonowania administracji publicznej w Polsce.
Etyka w administracji publicznej.
Modele organizacji i zarządzania w sektorze publicznym.
Nowe modele zarządzania w sektorze publicznym (New Public Management, public governance) oraz ich konsekwencje dla funkcjonowania instytucji publicznych i obywateli.
Polityki publiczne oraz ich implementacja, monitoring i ewaluacja w odmiennych modelach zarządzania.
Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym w Polsce.
Wskaźniki wykorzystywane w zarządzaniu sektorem publicznym.
Analiza danych zastanych dotyczących sektora publicznego pod kątem wybranych wskaźników.
Demokratyzacja procesów decyzyjnych w sektorze publicznym - konsultacje, negocjacje i mediacje.
Dobre praktyki zarządzania (np. open government, Corporate Social Responsibility, Socially Responsible Investing, outplacement).
Współczesne badania organizacji publicznych.
Projektowanie oraz realizacja badań i analiz dla sektora publicznego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę na temat specyfiki i instytucji sektora publicznego.
Wyjaśnia możliwe sposoby analiz społecznych uwarunkowań i konsekwencji zjawisk i praktyk zarządzania w sektorze publicznym.
Rozumie i potrafi objaśnić wskaźniki opisujące zjawiska dotyczące sektora publicznego i jego instytucji.
Opisuje mechanizmy i konsekwencje społeczne określonych polityk publicznych.
Potrafi wskazać na status wiedzy socjologicznej i rolę, którą odgrywa podczas analizy praktyk zarządzania w sektorze publicznym.
Potrafi ocenić efektywność i skutki społeczne przyjęcia określonych praktyk zarządzania w sektorze publicznym.
Krytycznie analizuje popularno-naukowe i naukowe teksty na temat modelów i praktyk zarządzania.
Wskazuje na praktyczne zastosowania socjologicznych badań i analiz podmiotów sektora publicznego.
Potrafi zaplanować projekt badawczy na temat zjawisk dotyczących sektora publicznego i zarządzania instytucjami.
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Szczegółowe metody i kryteria rozpisane w "Informacjach o zajęciach w cyklu" danego roku akademickiego
Literatura
• Batko, Roman (2013). Golem, Awatar, Midas, Złoty Cielec. Organizacja publiczna w płynnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
• Bienias, Stanisław; Strzęboszewski, Piotr; Opałka, Elżbieta (red.) (2012). Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. / (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)
• Bogucka Iwona, Pietrzykowski Tomasz (2015). Etyka w administracji publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.
• Dziemianowicz, Wojciech; Szmigiel-Rawska, Katarzyna; Nowicka, Paulina; Dąbrowska, Anna (2012). Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)
• Gadowska Kaja; Winczorek, Jan (red. Nauk.). Sfera publiczna – funkcje, dysfunkcje, normy oficjalne i nieoficjalne. Studia Socjologiczne nr 1/2013(208).
• Górniak, Jarosław; Keler, Karolina (2008). Ewaluacja i wskaźniki w cyklu planowania i realizacji polityk publicznych. Zarządzanie Publiczne, 1(3)/2008, ss. 109-124. (Udostępniono na kanale zajęć)
• Gramberger, Marc (2010). Obywatele jako partnerzy. Podręcznik OECD na temat informowania, konsultacji i udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji politycznych. Klon/Jawor w porozumieniu z OECD. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)
• Hausner, Jerzy (2008). Zarządzanie publiczne. Warszawa: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie i Wydawnictwo Naukowe Scholar.
• Kożuch, Antoni; Kożuch, Barbara; Sułkowski, Łukasz; Bogacz-Wojtanowska Ewa; Lewandowski, Mateusz; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Szczudlińska-Kanoś, Agnieszka; Jung-Konstanty, Stanisława (2016). Obszary zarządzania publicznego. Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków: Instytut Spraw Publicznych UJ. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)
• Kożuch, Barbara (2005). Zarządzanie publiczne jako dyscyplina naukowa. Zarządzanie publiczne 1/2005, Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
• Kożuch, Barbara (2004). Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji. Warszawa: Wydawnictwo PLACET.
• Krzemiński, Ireneusz (red.) (2011). Wielka transformacja. Zmiany ustroju w Polsce po 1989. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ŁOŚGRAF.
• Marody, Mirosława (red.) (2002). Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
• Maugeri, Salvatore (2016). Governance czyli nowy styl zarządzania. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
• Noworóll, Kamila; Olejniczak, Karol (2009). Ku diagnozie polskiej administracji rządowej. Kontekst, potrzeby informacyjne, perspektywy. Zarządzanie Publiczne, 1(7)/2009, ss. 89–103. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)
• Olejniczak, Karol (red.) (2012). Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)
• Opolski, Krzysztof; Modzelewski, Piotr (2004). Zarządzanie jakością w usługach publicznych. Warszawa: CeDeWu.
• Pawlak, Mikołaj; Srokowski, Łukasz (red.) (2014). Pomiędzy i wewnątrz: Instytucje, organizacje i ich działania. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW.
(Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)
• Sułkowski, Łukasz; Zawadzki Michał (red.) (2004). Krytyczny nurt zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
• Szatur-Jaworska, Barbara (red.) (2018). Polityki publiczne. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
• Szewczyk Marek, Popowska Bożena, Bauer Hartmut, Staniszewska Lucyna, Lissoń Piotr (red.) (2018). Republicyzacja zadań publicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
• Tabernacka, Magdalena (2018). Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.
Dodatkowe materiały
• Wilkin, Jerzy; Fabrowska, Paulina; Hardt, Łukasz; Kaczor, Tomasz; Mackiewicz, Marta; Michorowska, Beata; Węcławska, Dorota (2008). Raport „Badanie dotyczące stworzenia systemu wskaźników dla oceny realizacji zasady good governance w Polsce”. Warszawa: ECORYS Polska. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)
• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 R. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)
• Starzyk-Durbacz, Katarzyna (2016). Raport „O partycypacji. Podsumowanie badań i analiz dotyczących partycypacji obywatelskiej w Polsce”. Warszawa: Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)
• Strategia Sprawne Państwo 2020. Warszawa, luty 2013. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)
• Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej. (Wolny dostęp; Udostępniono na kanale zajęć)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: