Socjologia dobrobytu 24-SODU-S-SDO
Kurs będzie poświęcony socjologicznej analizie kwestii dobrobytu, która jest zakresowo szersza od problematyki państwa dobrobytu (welfare state) oraz dobrostanu psychicznego. Omówione zostaną teoretyczne podstawy socjologii dobrobytu (poczynione zostanie rozróżnienie na dobrobyt i dobrostan społeczny), jak również jej konsekwencje praktyczne (m.in. w wymiarze stosunków pracy, edukacji czy zdrowia). Podjęta zostanie problematyka stosunków oraz zróżnicowania społecznego w ramach różnych systemów zabezpieczeń społecznych, w kontekście różnych metodologii badawczych i rozmaitych wskaźników dobrobytu. Perspektywa socjologicznie rozumianego dobrobytu zestawiona zostanie z kulturowym uwarunkowaniem współczesnych tendencji konsumpcyjnych, a także takich zjawisk jak ekonomia współdzielenia czy gospodarka społeczna.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SDO_01 Zna pojęcia związane z socjologią dobrobytu oraz procesami i zjawiskami jej towarzyszącymi [K_W01, K_W02]
SDO_02 Posiada wiedzę z zakresu teorii i modeli państw dobrobytu [K_W03]
SDO_03 Posiada wiedzę o uwarunkowaniach i specyfice procesów zaspokajania potrzeb społecznych i ich konsekwencjach [K_W02, K_W05, K_W08]
SDO_04 Posiada wiedzę o poszczególnych determinantach dobrobytu społecznego
[K_W02]
SDO_05 Posiada wiedzę z zakresu współczesnej refleksji nad socjologią dobrobytu
[K_U01, K_U03]
SDO_06 Zna relacje zachodzące między dobrobytem społecznym a procesami społeczno-kulturowymi, gospodarczymi i politycznymi w skali globalnej, krajowej oraz regionalnej [K_U05, K_U07]
SDO_07 Rozumie i wyjaśnia uwarunkowania dobrobytu społecznego w kontekście poznanych teorii i modeli [K_U01; K_U02, K_U07, K_U08]
SDO_08 Potrafi przeprowadzić właściwą interpretację zjawisk i procesów zachodzących w kontekście problematyki socjologii dobrobytu [K_U05; K_U07, K_U08]
SDO_09 Potrafi zastosować posiadana wiedzę do rozwiązania określonego problemu [K_K04]
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu Socjologia dobrobytu odbywa się na podstawie pisemnych prac studentów dotyczących wybranego zagadnienia z zakresu socjologicznych aspektów dobrobytu (tematyka prac wymaga konsultacji z prowadzącym).
Prace powinny obejmować od 12 do 25 stron standardowego maszynopisu (czcionka Times New Roman 12 pkt bez dzielenia wyrazów, interlinia 1,5) według standardu ASA. Tekst powinien mieć następującą strukturę:
[a] Wprowadzenie. Na jakie pytanie chcę odpowiedzieć? Jaki jest cel pracy? Uzasadnienie wyboru tematu: dlaczego uważam, że to jest ważne?
[b] Definicja najważniejszych pojęć. [lecz nie w postaci samego ich przytoczenia] [c] Przegląd literatury.
[d] Krytyka literatury: czego jesteśmy pewni, co podejrzewamy, czego nie wiemy (jakie występują luki). Dlaczego występują luki w literaturze przedmiotu?
[e] Podsumowanie.
[f] Bibliografia.
Prace powinny być oryginalne, tzn. powinny zawierać własne podejście do poruszanych zagadnień (także krytyczne ustosunkowanie do literatury przedmiotu).
Każdy cytat musi być oznaczony cudzysłowem. Próby umieszczania w pracy zaliczeniowej fragmentów cudzego tekstu równają się otrzymaniu oceny niedostatecznej i skierowaniu sprawy do komisji dyscyplinarnej.
W pracy należy posługiwać się przede wszystkim tekstami naukowymi (artykuły w czasopismach naukowych, monografie indywidualne i zbiorowe), raportami z badań oraz danymi empirycznymi (z uznanych instytucji badawczych).
W pracy należy wykorzystać co najmniej 8 artykułów.
Co najmniej 2 artykuły naukowe muszą być opublikowane po 2010 roku. W bibliografii mogą znaleźć się tylko źródła zacytowane w pracy.
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalające wiedza, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi mankamentami
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Babula, Elżbieta; Kamińska, Teresa (red.) (2013). Uwarunkowania dobrobytu w sferze realnej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Baranowski, Mariusz (2020). A contribution to the critique of worthless education: between critical pedagogy and welfare sociology. „Globalisation, Societies and Education” 18(4): 391-405. https://doi.org/10.1080/14767724.2020.1732195
Baranowski, Mariusz i Dorota Mroczkowska (2020). Algorithmic Automation of Leisure from a Sustainable Development Perspective. (in) Lubowiecki-Vikut A. et al. (eds.). Handbook of Sustainable Development and Leisure Services. Cham: Springer.
Baranowski, Mariusz (2019). The Struggle for Social Welfare: Towards An Emerging Welfare Sociology. "Society Register" 3(2): 7-19.
Baranowski, Mariusz (2019). Dobrobyt społeczny w usieciowionej technologicznie gospodarce: przykład sharing economy. "Miscellanea Anthropologica et Sociologica" 20(3): 25-42.
Baranowski, Mariusz (2017). Welfare sociology in our times. How social, political, and economic uncertainties shape contemporary societies. "Przegląd Socjologiczny", 66(4).
Baranowski, Mariusz i in. (red.) (2016). Przestrzeń publiczna i państwo dobrobytu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
Baranowski, Mariusz (2016). Kryzys społeczeństwa kapitalistycznego a (nowa) kwestia miejska. „Kultura i Społeczeństwo”, Tom LX, Nr 2.
Boski, Paweł (2010). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii kulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czapinski, Janusz (2001). Szczęście – złudzenie czy konieczność? Cebulowa teoria szczęścia w świetle nowych danych empirycznych. (w:) Kofta M., Szustrowa T. (red.). Złudzenia, które pozwalają żyć? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Firkowska-Mankiewicz, Anna; Kanash, Tatsiana; Tarkowska, Elżbieta (red.) (2011). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Fitzpatrick, Tony (2003). After the new social democracy. Social welfare for the twenty-first century. Manchester-New York: Manchester University Press.
Fleurbaey, Marc; Maniquet, François (2011). A Theory of Fairness and Social Welfare. Cambridge: Cambridge University Press.
Giermanowska, Ewa i in. (2015). Kwestia społeczna u progu XXI weku. Księga jubileuszowa dla Profesor Józefiny Hrynkiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Growiec, Katarzyna (2015). Ile szczęścia dają nam inni ludzie? Więzi społeczne a dobrostan psychiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Harvey, David (2016). Przestrzenie globalnego kapitalizmu. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Kurowska, Anna (2011). Wskaźniki społeczne w polityce społecznej. Historia, teoria i zastosowania w praktyce. Warszawa: Difin SA.
Martin, Hans-Peter; Schumann, Harald (2000). Pułapka globalizacji. Atak na demokrację i dobrobyt. Tłum. M. Zybura. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Sześciło, Dawid (2015). Samoobsługowe państwo dobrobytu. Czy obywatelska koprodukcja uratuje usługi społeczne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Sztompka, Piotr; Bogunia-Borowska, Małgorzata (red.) (2008). Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: