Program Maxqda: narzędzie komputerowe wspierające realizację badań jakościowych i mieszanych 24-SODU-S-MAX
Celem zajęć jest:
1. ugruntowanie wiedzy na temat badań jakościowych uzyskanej na wcześniejszych etapach studiów. Studenci mają zazwyczaj niewielkie doświadczenie praktyczne w stosowaniu koncepcji nabytych na wcześniejszych zajęciach w praktyce analizowania danych. Zajęcia z programem Maxqda mają umożliwiać zastosowanie wiedzy o jakościowej analizie danych w praktyce;
2. wyrobienie umiejętności posługiwania się programem Maxqda, od podstaw aż po funkcje zaawansowane, a więc przede wszystkim wykształcenie umiejętności:
- importowania różnego typu danych
- transkrybowania wspieranego komputerowo
- kodowania materiału i nadawania mu zmiennych
- wykonywania analiz leksykalnych
- wykonywania prostej analizy wydźwięku
- tworzenia parafraz, omówień i notatek
- tworzenia wizualizacji materiału jakościowego;
3. zapoznanie z przykładami zastosowania programu w badaniach społecznych i analizie danych zastanych. W trakcie zajęć stosowane są przykłady pochodzące z badań z ostatnich kilku lat, w których wykorzystano program Maxqda.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uzyskując zaliczenie student potrafi:
1. Wymienić podstawowe strategie prowadzenia badań jakościowych i mieszanych oraz jakościowej analizy materiału tekstowego i graficznego oraz zilustrować je przykładami.
2. Pobierać różnego typu dane zastane i przygotowywać je do analizy jakościowej.
3. Samodzielnie wykonać jakościową analizę materiału tekstowego i graficznego przy pomocy programu Maxqda.
Kryteria oceniania
Do wyboru są dwie formy zaliczenia końcowego:
(a) Kolokwium końcowe: wykonanie przy użyciu komputera zadań polegających na pobraniu, przygotowaniu i przeanalizowaniu danych przy użyciu wskazanych technik i narzędzi poznanych w trakcie zajęć.
(b) Przygotowanie i realizacja własnej analizy danych wspieranej programem Maxqda oraz przesłanie pisemnej lub multimedialnej prezentacji wyników, wraz z pisemnym opisem założeń, wykonanych czynności i interpretacją wyników oraz załączonym plikiem w formacie mx18.
Kryteria oceny:
(1) włożony wysiłek (zakres materiału i analiz, liczba wykorzystanych funkcji w programie),
(2) poprawność użycia programu.
Literatura
Udo Kuckartz; Stefan Rädiker, Analyzing Qualitative Data with MAXQDA: Text, Audio, and Video, Springer, 2019
Jakub Niedbalski, Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych (CAQDAS) w projektowaniu i prowadzeniu badań, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe", nr 1 (41), 2013
https://www.maxqda.com/learn-maxqda
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: