Metody badań polityk publicznych 24-SODU-MPU
Zajęcia mają na celu przedstawienie metod badania polityk publicznych, gdzie polityki publiczne są traktowane jako specyficzny przedmiot badań, zaś metody stanowią specyficzny przypadek metod wykorzystywanych w naukach społecznych. W ramach przedmiotu przedstawione są rodzaje polityk publicznych, z różnych poziomów (od UE do polityk lokalnych). Wskazane są trudności związane z badaniem polityk publicznych oraz różnice wynikające z celu badań oraz obszarów. Student poznaje podstawowe podejścia i techniki badawcze wykorzystywane w badaniu polityk, wraz z ich ograniczeniami. Przedstawiona jest problematyka wskaźnikowania, pozyskiwania danych, praktyczne zastosowania badań polityk.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Efekty kształcenia
Student:
MPU_01 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu wybranych subdyscyplin socjologii
MPU_02 Ma świadomość istnienia różnic między stanowiskami teoretycznymi i metodologicznymi we współczesnej socjologii; Jest świadomy złożoności zmian struktur i instytucji społecznych.
MPU_03 Posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania; Jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych; Potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach;
MPU_04 Posiada pogłębioną wiedzę o wybranych instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie; Posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi;
MPU_05 Posiada pogłębioną wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także jest refleksyjny i krytyczny w ich interpretacji;
MPU_06 Posiada pogłębioną wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie.
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1. Bolesław Winiarski (red.), „Polityka gospodarcza”, PWN, Warszawa 2006.
2. Earl Babbie, „Badania społeczne w praktyce”, PWN, Warszawa 2004.
3. David Silverman, „Prowadzenie badań jakościowych”, PWN, Warszawa 2010.
4. David Silverman, „Interpretacja danych jakościowych”, PWN, Warszawa 2009.
5. John Lofland, David A. Snow, Leon Anderson, Lyn H. Lofland „Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych”, Scholar, Warszawa 2009.
6. Zbigniew Strzelacki (red.) „Gospodarka regionalna i lokalna”, PWN, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: