Współczesne badania kultury 24-SODL-WBK
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
• Rozróżnia sposoby rozumienia kultury i potrafi przyporządkować do nich różne rodzaje projektów badawczych, na które natrafi
• Dostrzega historyczny charakter praktyk kulturowych i podstawowe kierunki przemian kultury
• Potrafi w podstawowym zakresie analizować struktury władzy w obszarze kultury oraz relację między kulturą a tożsamością i potrzebą jej manifestowania
• Łączy perspektywę badań przyrodniczych z perspektywą badań społecznych w odniesieniu do kultury
• Dyskutuje na temat istniejących badań w obszarze kultury, analizuje je i w podstawowym zakresie formułuje propozycje i wytyczne dla dalszych badań
Kryteria oceniania
- Wendy Griswold, Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, Warszawa 2013, rozdział 1
- GUS, Uczestnictwo ludności w kulturze w 2014 r., oprac. Piotr Łysoń et al., Warszawa 2016, s. 11-12, 15-17, 57-64
- Wojciech Kowalik et al., Nowa sprawozdawczość instytucji kultury, Kraków 2015, s. 12-14, 18-21, 25-28
- Marek Krajewski, Barbara Fatyga et al., Praktyki Kulturalne Polaków, Toruń 2014, s. 14-23 (Marek Krajewski, Uczestnictwo w kulturze oraz początek fragmentu autorstwa Barbary Fatygi pt. Praktyki kulturalne)
- Mirosław Filiciak, Justyna Hofmokl, Alek Tarkowski, Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści, Warszawa 2012, s. 7-14, 28-30, 33-45 i 56-54
- http://obiegikultury.centrumcyfrowe.pl/
- Tajni kulturalni. Obiegi kultury z perspektywy twórców sieciowych węzłów wymiany treści, s. 3-5, 15-24, 20-47 (tekst główny, bez ramek z komentarzami)
- Marek Krajewski, Kopiści naszych czasów, w: Tajni kulturalni…, s. 55-63
- Spacerowicze, łowcy, nomadzi i sieciowi łowcy okazji, red. Anna Nacher, Kraków 2013, s. 15-67 i 195-204
- Piotr Cichocki, Tradycyjni i medialni. Czyli o lokalnych hierarchiach w kontekście mediów, technologii i materialności, w: Nowe kłopoty z kulturą, red. S. Sikora i K. J. Dudek, Warszawa 2016, s. 15-19 i 21-29
- Fragmenty wywiadów w pracy Oddolne tworzenie kultury. Perspektywa antropologiczna, red. K. J. Dudek, Warszawa 2015: (1) Oddolność i rzeczy, Z Piotrem Cichockim o badaniach terenowych rozmawia Karolina J. Dudek, s. 8-11;
(2) Kultura lokalnie. Co robi badacz w terenie? Z Katarzyną Waszczyńską, Małgorzatą Kowalską i Ewą Nizińską o badaniach terenowych rozmawia Karolina J. Dudek, s. 30-32;
(3) O oddolności instytucji i wspólnym działaniu. Z Tomaszem Rakowskim o badaniach terenowych rozmawia Karolina J. Dudek, s. 45-50.
- DWA wybrane przez siebie internetowe relacje z case studies spośród następujących:
(1) http://kulturaoddolna.pl/medialne-rewolucje-w-kurpiowskich-ogrodach/;
(2) http://kulturaoddolna.pl/swietlica-szkolna-w-nowogrodzie/;
(3) http://kulturaoddolna.pl/tani-armani-case-study/;
(4) http://kulturaoddolna.pl/hip-hop-case-study/
- Agata Bachórz et al., Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna, Gdańsk 2016, s. 19-52 i 63-74
- Agata Bachórz et al., Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna, Gdańsk 2016, s. 83-4, 99-109 i 111-129.
- Marek Krajewski, Filip Schmidt, Natalia Hipsz, Wizualne niewidzialne. Sztuki wizualne w Polsce: stan, rola i znaczenie. Raport z III etapu badań, cz. 1: sondaż ogólnopolski, Warszawa 2016, s. 52-56 i 62-84
- Richard Florida, Narodziny klasy kreatywnej (oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego, Warszawa 2010, s. 9-19, 229-240, 247-250 i Aneks A (s 337-345)
- Mirosław Filiciak, Anna Buchner, Michał Danielewicz, Kulturotwórcy. Niekulturocentryczny raport o kulturze, Warszawa 2014, s. 41-48
- Tomasz Rakowski, Etnografia/animacja/sztuka. Wprowadzenie, w: Etnografia/animacja/sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, pod red. Tegoż, Warszawa 2013, s. 6-23
- Łukasz Skąpski, O urządzeniach z Broniowa i Ostałówka, w: Etnografia/animacja/sztuka…, s. 220-237
- Marek Krajewski, Metropolizacja, http://www.kongreskultury2016.pl/wp-content/uploads/2016/10/Metropolizacja.pdf [20.11.2016]
- Maria Popczyk, Wstęp, w: Muzeum sztuki. Antologia, pod red. Tejże, s. 5-11
- Brian O'Doherty, Uwagi o przestrzeni galerii, w: Muzeum sztuki…, s. 451-4
- James Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000, s. 238-244
- Monika Maciejewska, Longin Graczyk, Muzea prywatne / kolekcje lokalne, Warszawa 2013, s. 13-31, 36-38, 42-5, 57-63, 74-9, 113-115, 126-9
- Mirosław Filiciak, Anna Buchner, Michał Danielewicz, Kulturotwórcy. Niekulturocentryczny raport o kulturze, Warszawa 2014, s. 75-79
- Sławomir Czarnecki et al., Poszerzenie pola kultury. Diagnoza potencjału sektora kultury w Gdańsku, Gdańsk 2012, s. 47-52 i 90-93
- Marta Białek-Graczyk et al., ZOOM na domy kultury. Diagnoza domów kultury w województwie mazowieckim, s. 6-10, 16-20, 27-34, 90-95, Warszawa 2009
- Ciemna materia świata sztuki, Wywiad Kuby Szredera z Gregorym Sholette, http://www.beczmiana.pl/856,ciemna_materia_swiata_sztuki.html [15 II 2017]
- Marek Krajewski, Filip Schmidt, Wizualne Niewidzialne. Sztuki wizualne w Polsce: stan, rola i znaczenie. Najważniejsze ustalenia badawcze, Warszawa 2016, s. 4-6 i 24-42 (Podstawowe informacje o projekcie badawczym oraz tezy 6 i 7)
- http://wizualneniewidzialne.pl/ciekawostki/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: