Program Maxqda: narzędzia komputerowe wspierające realizację badań jakościowych i mieszanych 24-SODL-W-MAX
Przypomnienie podstawowych potencjałów i ograniczeń badań jakościowych i ilościowych. Podstawowe strategie prowadzenia badań jakościowych oraz badań mieszanych
Źródła i narzędzia czerpania danych zastanych oraz ich krytyczna selekcja
Podstawowa idea, funkcje, potencjał i ograniczenia programów komputerowych wspierających analizę danych jakościowych
Importowanie danych różnego typu do programu Maxqda
Transkrybowanie wywiadów wspierane komputerowo na przykładzie programu Maxqda oraz potencjał i ograniczenia analiz opartych na tekście oraz na nagraniach dźwiękowych i filmowych
Kodowanie materiałów: różne sposoby tworzenia kodów, zmiany zakresu kodów, struktury drzewa kodowego
Autokodowanie materiału tekstowego na przykładzie wywiadów, prasy, materiałów z konsultacji społecznych, analiza ilościowa tekstu
Zmienne jako dodatkowy wymiar charakteryzujący materiał badawczy, ich tworzenie, modyfikowanie, używanie
Notatki (memos), parafrazy, podsumowania i powiązania jako dodatkowe narzędzia analityczne w procesie opracowywania materiału jakościowego
Analiza relacji między kodami oraz między kodami a zmiennymi i przynależnością do grupy dokumentów; tabele krzyżowe, interaktywne matryce cytatów
Analiza statystyczna kodów i zmiennych oraz relacji między nimi (Moduł Stats)
Wizualizacje zależności obejmujących materiał, kody i zmienne, mapy relacji między zjawiskami, chmury i drzewa słów, diagramy
Prezentacja i dyskusja projektów studenckich
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
Potrafi wymienić podstawowe strategie prowadzenia badań jakościowych i mieszanych oraz jakościowej analizy materiału tekstowego i graficznego oraz zilustrować je przykładami
Zna potencjał i ograniczenia programów do wspieranej komputerowej analizy danych jakościowych i mieszanych
Pobiera różnego typu dane zastane, krytycznie je selekcjonuje i przygotowuje je do analizy jakościowej
Potrafi transkrybować wywiady przy użyciu oprogramowania komputerowego
Zna przykłady projektów badawczych, w których zastosowano analizę jakościową i mieszaną wspieraną komputerowo
Jest w stanie samodzielnie wykonać jakościową analizę materiału tekstowego przy pomocy programu Maxqda
Jest w stanie samodzielnie wykonać mieszaną oraz ilościową analizę materiału tekstowego przy pomocy programu Maxqda
Umie tworzyć wizualizacje, ilustracje i komentarze do analiz wykonanych w programie Maxqda
Kryteria oceniania
Zadania domowe, polegające na przesłaniu przeanalizowanych przez siebie przykładów lub efektów samodzielnego wykonania ćwiczenia albo zaprezentowaniu ich na forum grupy na początku kolejnych zajęć
Wykonanie przy użyciu komputera zadań polegających na pobraniu, przygotowaniu i przeanalizowaniu danych przy użyciu wskazanych technik i narzędzi poznanych w trakcie zajęć, wraz z komentarzem
Przygotowanie i realizacja własnej analizy danych wspieranej programem Maxqda oraz przesłanie pisemnej lub multimedialnej prezentacji wyników, wraz z pisemnym opisem założeń, wykonanych czynności i interpretacją wyników oraz plikami wygenerowanymi w trakcie analizy
Literatura
1) Jakub Niedbalski, Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych (CAQDAS) w projektowaniu i prowadzeniu badań, Półrocznik Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1/41/2013, s. 185-187 i 194-202, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/armcle/download/1664/1633
2) Kathy Charmaz, Teoria ugruntowana: praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Warszawa 2009, PWN
3) Udo Kuckartz, Stefan Rädiker, Analyzing Qualitative Data with MAXQDA. Text, Audio, and Video, Springer, Wiesbaden 2019.
4) Podręcznik internetowy na stronie https://www.maxqda.com/help-mx22-teamcloud/start/welcome
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: