Eksploracja, analiza, wizualizacja: programy Microsoft Excel i Tableau w badaniach społecznych 24-SODL-S-EAW
• Podstawy programu Excel: Interfejs, widok, menu, kolumny/wiesze/arkusze, wprowadzanie i importowane danych, komórki i rodzaje odwołań, formatowanie komórek
• Podstawy programu Excel: używanie formuł (funkcji), najważniejsze formuły służące do eksploracji danych i analizy statystycznej
• Podstawy programu Excel: tabele, autowypełnianie, sortowanie, filtrowanie, podsumowywanie, formatowanie, transpozycja danych
• Eksploracja i analiza danych ilościowych w programie Excel: statystyki opisowe
• Eksploracja i analiza danych ilościowych w programie Excel: formatowanie warunkowe oraz wykresy jako formy wizualnej eksploracji danych
• Eksploracja i analiza danych ilościowych w programie Excel: tabele przestawne
• Eksploracja i analiza danych ilościowych w programie Excel: testy statystyczne, korelacje, analiza regresji
• Wizualizacja i prezentacja danych w programie Excel: wykresy
• Wizualizacja i prezentacja danych w programie Excel: dashboard oraz interaktywne tablice i wykresy
• Tworzenie bazy danych jakościowych, kodowanie i wyszukiwanie danych tekstowych w Excelu
• Podstawy obsługi programu Tableau: interfejs, widok, menu, importowanie danych, łączenie ze sobą różnych źródeł danych
• Eksploracja i przygotowywanie danych w programie Tableau, sortowanie, grupowanie, filtrowanie
• Analiza i wizualizacja w programie Tableau: wykresy, diagramy, mapy
• Analiza i wizualizacja w programie Tableau: tworzenie i udostępnianie zawartości, budowa interaktywnego dashboardu
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
• Potrafi sprawnie posługiwać się interfejsem programów Excel i Tableau, zaimportować do nich dane, skorzystać z ich najważniejszych funkcji
• Potrafi przygotować dane do analizy w programach Excel i Tableau i unikać częstych błędów polegających na błędnym zdefiniowaniu zmiennych lub ich wartości
• Potrafi wykonać wstępną eksplorację danych przy pomocy programów Excel i Tableau, wydobywając najważniejsze wnioski na temat zjawisk, których te dane dotyczą
• Potrafi wykonać analizę relacji między zmiennymi przy pomocy programów Excel i Tableau, wydobywając najważniejsze wnioski na temat relacji między analizowanymi zjawiskami
• Potrafi zilustrować wykonane przez siebie analizy przy pomocy statycznych i interaktywnych tabel, wykresów i wizualizacji
• Potrafi wskazać przykładowe zastosowania programów Excel i Tableau w praktyce badawczej
• Potrafi wykorzystać programy Excel i Tableau przy projektowaniu i realizacji własnego przedsięwzięcia badawczego opartego na eksploracji, analizie i wizualizacji danych
• Potrafi samodzielnie rozwijać swoje umiejętności z zakresu komputerowej analizy danych, korzystając z ogólnodostępnych zasobów i tutoriali
Kryteria oceniania
1) Zadania domowe, polegające na przesłaniu przeanalizowanych przez siebie przykładów lub efektów samodzielnego wykonania ćwiczenia
2)
a. Kolokwium końcowe: wykonanie przy użyciu komputera zadań polegających na eksploracji, analizie i wizualizacji danych przy użyciu wskazanych technik i narzędzi poznanych w trakcie zajęć
LUB
b. Przygotowanie i realizacja własnej analizy danych wspieranej programami Excel oraz Tableau i przesłanie wyników w formie pliku tekstowego lub prezentacji multimedialnej, wraz z opisem założeń, wykonanych czynności i interpretacją wyników oraz załączonymi plikami Excel i Tableau. Następnie rozmowa na temat wykonanej pracy w trakcie ostatnich zajęć, pokazanie umiejętności
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 50% punktów z kolokwium / z pracy zaliczeniowej. Kolokwium i praca zaliczeniowa oceniane są przez pryzmat:
- poprawności merytorycznej – zgodności z wiedzą z lektur i zajęć
- włożonego wysiłku – zakresu przeanalizowanego materiału oraz liczby wykorzystanych funkcji programu.
Literatura
Carlberg Conrad (2018), Analiza statystyczna: Microsoft Excel 2016 PL, Gliwice: Helion.
Walkenbach John (2016), Microsoft Excel 2016 PL, Gliwice: Helion.
Masłowski Krzysztof (2016), Excel 2016 PL: ćwiczenia praktyczne, Gliwice: Helion.
Quirk Thomas J. (2018), Excel 2016 in Applied Statistics for High School: A Guide to Solving Practical Problems, Springer.
Quirk Thomas J. (2018), Excel 2016 in Applied Statistics for High School Students: A Guide to Solving Practical Problems, Springer.
Parsons June et al. (2017), New Perspectives: Microsoft® Office 365TM & Excel 2016, Comprehensive, Cengage Learning.
Guerrero Hector (2019), Excel Data Analysis: Modelling and Simulation, Springer.
Ryan Lindy (2018), Visual Data Storytelling with Tableau, Pearson-Addison-Wesley.
Loth Alexander (2019), Visual Analytics with Tableau, Wiley.
Guillevin Tristan (2019), Getting Started with Tableau 2019.2, Second edition, Packt.
https://support.office.com/pl-pl/excel
https://www.tableau.com/learn/training/20201
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: