Realizacja projektu badawczego 24-SODL-RPB
Treści programowe:
Omówienie problemów wynikających z realizacji badań podstawowych.
Zastosowanie danych zastanych we wnioskowaniu socjologicznym.
Reguły kodowania, tworzenie baz danych z badań ilościowych i porządkowanie materiału uzyskanego z realizacji badań jakościowych.
Analiza deskryptywna. Wskaźniki zbiorcze. Testowanie hipotez. Opis statystyczny a interpretacja socjologiczna.
Wnioskowanie na podstawie wyników ilościowych i jakościowych badań empirycznych.
Zasady konstruowania raportu. Reguły wnioskowania Zasady edycji tekstu. spis treści, sposoby prezentowania tabel i wykresów, załączniki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka:
Posiada wiedzę o problemach pojawiających się w trakcie realizacji badań socjologicznych.
Zna podstawowe obszary zastosowań metod i techniki badań.
Definiuje przedmiot badania, odpowiada na problemy badawcze, testuje hipotezy.
Korzysta z danych zastanych podczas analizy zebranego materiału badawczego.
Potrafi kodować, testować i interpretować uzyskany materiał empiryczny.
Zna podstawowe procedury analizy rzetelności i trafności zebranego materiału.
Potrafi połączyć wnioski z badań w obszarze podejścia ilościowego i jakościowego.
Współpracuje w zespole.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie udziału i poprawności wykonania poszczególnych etapów badawczych oraz umiejętności samodzielnej interpretacji wybranej części wyników, udziału w sporządzeniu całościowego raportu z badań.
Literatura
G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004.
Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska
Wydawnictwo, Poznań 2001
R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN,
Warszawa 1985
A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004
M. Malikowski, M. Niezgoda, Badania empiryczne w socjologii, T.II Tyczyn 1997,
A. Sułek, Logika analizy socjologicznej, wybór tekstów, Warszawa 1979,
Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002.
K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: