Przygotowanie projektu badawczego 24-SODL-PPR
Treści realizowane w trakcie zajęć:
1. Postawienie problemu badawczego. Konceptualizacja.
2. Desk reaserch oraz lista problemów szczegółowych i hipotezy.
3. Wybór procedury badań.
4. Warunki doboru metod i technik badawczych.
5. Dobór próby w socjologicznych badaniach ilościowych i jakościowych.
6. Konstrukcja narzędzi badawczych.
7. Tworzenie instrukcji kodowej.
8. Badania pilotażowe. Fieldwork raport.
W cyklu 2021/SZ:
Treści realizowane w trakcie zajęć: |
W cyklu 2022/SZ:
Treści realizowane w trakcie zajęć: |
W cyklu 2023/SZ:
Treści realizowane w trakcie zajęć: |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
posiada wiedzę o planowaniu i realizacji badań socjologicznych;
zna podstawowe obszary zastosowań metod i techniki badań;
definiuje przedmiot badania, problemy i stawia empirycznie weryfikowalne hipotezy;
korzysta z danych zastanych przy budowie narzędzi i porównuje uzyskane wyniki z innymi badaniami na ten temat;
potrafi przewidywać możliwości kodowania i interpretacji uzyskanego materiału empirycznego;
zna podstawowe procedury skalowania narzędzi badawczych;
potrafi zoperacjonalizować zmienne w obszarze podejścia ilościowego i jakościowego;
współpracuje w zespole.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie udziału i poprawności wykonania poszczególnych etapów badawczych oraz sporządzenia raportu w części teoretycznej i z badań pilotażowych.
Literatura
A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004.
G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980.
J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2000.
K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000
J. Lisek-Michalska, P. Daniłowicz, Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Łodź 2004.
Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska Wydawnictwo, Poznań 2001
R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. PWN, Warszawa 1985
M. Malikowski, M. Niezgoda, Badania empiryczne w socjologii, T.II Tyczyn 1997,
P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Z. Sawiński, Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFIS PAN, Warszawa 2004
A. Sułek, Logika analizy socjologicznej, Wybór tekstów, Warszawa 1979,
L. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych", Katowice 2001
W cyklu 2021/SZ:
A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004 |
W cyklu 2022/SZ:
A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004 |
W cyklu 2023/SZ:
A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: