Bliskie związki w perspektywie socjologicznej
24-SODL-F-BZS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023/SL:
Treści programowe: Istota i społeczne znaczenie bliskich związków: przyjaźni, związków intymnych, związków rodziców z dziećmi oraz relacji między rodzeństwem. Specyfika perspektywy socjologicznej. Przyjaźń. Składniki przyjaźni. Przyjaźń między kobietą a mężczyzną. Tworzenie bliskich związków intymnych. Płeć a taktyki prezentowania zasobów. Dlaczego monogamia a nie poligamia? Dynamika bliskich związków: zawiązywanie relacji, podtrzymywanie relacji; naprawianie relacji; wybaczanie. Dynamika bliskich związków: obojętność w bliskich związkach; niszczenie relacji i jej rozpad. Porozumiewanie się w bliskich związkach. Klimat porozumiewania się. Empatia. Przyczyny i płaszczyzny konfliktów w związkach stałych oraz ich konsekwencje. Seks i prokreacja w małżeństwie. Niepłodność a bezdzietność dobrowolna. Zazdrość w związku. Chorobliwa zazdrość. Zdrada małżeńska jako zjawisko społeczne. Rozpad małżeństwa. Rozwód a separacja. Krzywa rozwodów. Dziecko po rozwodzie rodziców. Kohabitacja i rodzina z wyboru (nieheteroseksualna) jako alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego. Relacja rodzice – dzieci. Miłość macierzyńska. Instytucja macierzyństwa. Rodzeństwo – wyjątkowość relacji uczuciowych między rodzeństwem. Tabu kazirodztwa.
|
Cele kształcenia
C1. przekazanie wiedzy socjologicznej na temat prawidłowości zawiązywania, funkcjonowania i rozpadu bliskich związków;
C2. wyrobienie zdolności wykorzystywania wiedzy z dziedziny socjologii życia rodzinnego i intymności w zawodowym działaniu;
C3. rozwinięcie umiejętności stawiania wniosków i interpretowania wyników badań naukowych na temat bliskich związków uczuciowych
Kierunek studiów
socjologia
Kod ECTS
24_SODL_F_BZS
Liczba godzin przedmiotu
30
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Dyskusja
Praca z tekstem
Metody aktywizujące
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
3
Poziom przedmiotu
I stopień
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
---
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
C1. przekazanie wiedzy socjologicznej na temat prawidłowości zawiązywania, funkcjonowania i rozpadu bliskich związków;
C2. wyrobienie zdolności wykorzystywania wiedzy z dziedziny socjologii życia rodzinnego i intymności w zawodowym działaniu;
C3. rozwinięcie umiejętności stawiania wniosków i interpretowania wyników badań naukowych na temat bliskich związków uczuciowych
Efekty kształcenia
BZS_01 posiada wiedzę na temat tworzenia, funkcjonowania oraz rozpadu bliskich związków, z uwzględnieniem przyczyn i konsekwencji tych procesów
BZS _02 definiuje podstawowe pojęcia z zakresu socjologii intymności i rodzinności
BZS _03 potrafi analizować wyniki badań empirycznych w sposób refleksyjny i krytyczny
BZS _04 rozumie i wyjaśnia strukturalne determinanty indywidualnych zachowań oraz złożoność jednostek i grup społecznych wraz z ich wzajemnymi uwarunkowaniami
BZS _05 formułuje proste samodzielne sądy na temat przyczyn konstruowania i rozpadu związków intymnych
BZS _06 jest gotowy do argumentowania stawianych tez
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: