Wykluczenie społeczne 24-PCDL-WYS
Wskazanie na różnorodność wykluczenia i na procesy które powodują brak uczestnictwa społecznego. Umiejętność identyfikacji grup marginalnych w powiązaniu z działaniami jednostkowymi i procesami społecznymi wpływającymi na ich reprodukcję.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza na temat podstawowych procesów wykluczenia społecznego. Umiejętność rozpoznawania symptomów wykluczenia i przygotowanie do pracy socjalnej z jednostkami i grupami zagrożonymi wykluczeniem bądź wykluczonymi.
Kryteria oceniania
Egzamin. Warunkiem zdania egzaminu jest pozytywny wynik wg punktacji. Egzamin pisemny zawiera pytania otwarte i zamknięte. Test weryfikuje wiedzę z zakresu wykluczenia społecznego, a także w pytaniach otwartych sprawdza umiejętności reagowania na problemy i umiejętności pomocy osobom zagrożonym bądź wykluczonym.
Dla osób chętnych dana jest możliwość napisania eseju, na zadany ogólny temat. 3 najlepsze eseje są oceniane i w przypadku uzyskania oceny co najmniej dobrej plus jest możliwość uzyskania oceny końcowej na tej podstawie. W przypadku większej liczby osób piszących esej pozostali otrzymują podwyższenie oceny o 0,5 stopnia – jednak tylko w przypadku uzyskania z eseju oceny db.
Esej oceniany jest pod kątem indywidualnego, oryginalnego ujęcia zagadnienia, poprawności narracji, bezbłędności językowej. Zwraca się uwagę na erudycyjność przekazu.
Sprawdzenie wiedzy z wykorzystaniem pisemnego egzaminu z pytaniami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, oraz pytaniami otwartymi, składającego się z 15 pytań – łącznie uzyskać można 30 punktów.
Oceny wg punktacji:
30-28 bardzo dobry (bdb; 5,0):
27 do 25 punktów dobry plus (+db; 4,5):
24 do 22 punktów dobry (db; 4,0):
21 do 19 punktów dostateczny plus (+dst; 3,5):
18 do 16 punktów dostateczny (dst; 3,0):
15 do 0 punktów niedostateczny (ndst; 2,0):
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Obowiązkowa:
1. Oliwa-Ciesielska M., W poszukiwaniu kultury ubóstwa, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2013.
Do wyboru 1 z proponowanych:
• Przymeński A., Oliwa-Ciesielska M., Publiczna pomoc mieszkaniowa a demarginalizacji społeczna ludności ubogiej, Wyd. Nauk UE, Poznań 2014.
• Declerck P., Rozbitkowie. Rzecz o paryskich kloszardach, MUZA, Warszawa 2004.
• Wallraff G. Z nowego wspaniałego świata, Wyd. Czarne, Wołowiec 2012.
• S. Sikora, R. Gruca, Osadzony, Poznań 2009.
• Marczewski M., Niewidzialni, Wyd. Czarne, Wołowiec 2012.
• Damon Julien, Wykluczenie, ON, Warszawa 2012.
• K. Marzec-Holka (red.), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Bydgoszcz 2005.
• W. Kubik i B. Urban, (red.) Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży, WAM, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: