Socjologia zmysłów 24-PCDL-SCZ
TEMATYKA ZAJĘĆ
1. Socjologia zmysłów - wprowadzenie
2. Ucieleśniona percepcja. Wiedza sensoryczna
3. Etnografia sensoryczna
4. Zmysłowa doświadczanie przestrzeni
5. Wzrok
6. Słuch
7. Smak
8. Węch
9. Dotyk
10. Marketing sensoryczny
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1) DZIENNIK SENSORYCZNY LUB SPACER SENSORYCZNY – do wyboru prowadzenie przez 2 dni dzienniczka lub zrobienie 2 spacerów po mieście. W obu przypadkach studenci powinni przesłać: (a) wyników (najlepiej w formie tabeli: miejsce, sytuacja, osoby, odczucia zmysłowe [intymne doświadczenia można oczywiście pominąć]; w przypadku spacerów można dołączyć mapę/trasę spaceru) oraz (b) 2-stronnicowanego komentarza.
2) UZYSKANIE POZYTYWNEJ OCENY Z PISEMNEGO ZALICZENIA NA KONIEC SEMESTRU
Literatura
• Bednarska S., Faber D. (red.) Kulturowe aspekty zmysłów. Kraków: Wydawnictwo AGH.
• Corbin A.. (1998). We władzy wstrętu. Społeczna historia poznania przez węch. Od odrazy do snu ekologicznego. Warszawa: Volumen.
• Góra S., Kulczycka J. (red.) (2004). Świat zmysłów. O znaczeniu zmysłów w kulturze. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum
• Hoffmann B. (2013). Perfumy. Kraków: Impuls.
• Hulten B., Broweus N. i M. van Dijk (2011). Marketing sensoryczny. Warszawa: PWE.
• Jakubowska H. (2019). The sociological analysis of sensory knowledge: its understanding, construction and acquisition. Society Register 3(1): 121-136.
• Jarecka U., Wieczorkiewicz A. (red.) (2014). Terytoria smaku. Studia z antropologii i socjologii jedzenia. Warszawa: IFiS PAN
• Jelewska A. (2012). Sensorium. Eseje o sztuce i technologii. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
• Merleau-Ponty M. (2001). Fenomenologia percepcji. Warszawa: Fundacja Aletheia
• Pallasmaa J. (2012) Oczy skóry. Architektura a zmysły. Kraków: Wydawnictwo Instytut Architektury.
• Pietrowiak K. (2019). Świat po omacku. Etnograficzne studium (nie)widzenia i (nie)sprawności. Toruń: Wydawnictwo UMK.
• Pink S. (2009). Doing Sensory Ethnography. London: Sage.
• Rura P. (2017). ‘Doświadczenia zmysłowe w życiu codziennym: autoetnografia wielozmysłowa’, Kultura i Społeczeństwo 61(3): 149-160.
• Skowronek I. (2014). Zmysły dla zysku. Marketing sensoryczny w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
• Szczepański M,, Ślęzak-Tazbir W. (2008) ‘Miejskie pachnidło. Fragmentacja i prywatyzacja przestrzeni w perspektywie osmosocjologicznej’, Studia Regionalne i Lokalne 2(32): 18-40.
• Vannini Ph., Waskul D. and S. Gottschalk. (2011). The senses in self, society, and culture: A Sociology of the Senses. Routledge: New York.
• Wala K. (2012). ‘Spacery miejskie — od badań nad fonosferą do refleksji nad wielozmysłową konstrukcją ludzkiego doświadczenia bycia-w-świecie’, Studia Kulturoznawcze 13: 113-132.
• Wala K., Pietrowiak K. (2018). ‘Antropologia zmysłów i sensoryczna etnografia –
geneza, założenia, podejścia badawcze.’ Etnografia. Praktyki, Teorie, Doświadczenia 4: 15–40
• Wieczorkiewicz A., Kostaszuk-Romanowska M. (red.) (2010). Spektakle zmysłów. Warszawa: IFiS PAN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: