Społeczno-kulturowe aspekty zdrowia i choroby 24-PCDL-SAZ
Treści programowe:
1. Zdrowie a choroba: podstawowe sposoby rozumienia różnic w funkcjonowaniu psychofizycznym człowieka
2. Podstawowe systemy klasyfikacji medycznych (ICD, DSM, ATC i inne)
3. Epidemiologia: podstawowe pojęcia, współczynniki, wnioskowanie o przyczynach chorób, czynniki wpływające na stan zdrowia i prawdopodobieństwo występowania chorób, badania epidemiologiczne (przesiewowe i inne; badania pacjentów wskaźnikowych); procedury epidemiologiczne
4. Modele etiologii chorób
5. Medykalizacja i jej rodzaje. Demedykalizacja. Biopolityka. Komercjalizacja wiedzy medycznej; badania kliniczne; leki sieroce.
6. Struktura i organizacja systemu ochrony zdrowia na świecie i w Polsce. Sytuacja zawodowa lekarzy i innych przedstawicieli zawodów medycznych w Polsce
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Student/ka:
1. Zna podstawowe pojęcia socjologiczne stosowane w opisie i wyjaśnianiu zjawisk oraz procesów związanych ze zdrowiem, chorobą i niepełnosprawnością.
2. Definiuje i opisuje warunki zdrowotne oraz społeczny kontekst zachowań zdrowotnych.
3. Rozpoznaje związki między stanem zdrowia i sprawności oraz warunkami życia i położeniem społecznym jednostek i zbiorowości.
4. Wskazuje i opisuje podstawowe elementy składowe systemu opieki zdrowotnej oraz systemów klasyfikacji medycznych.
5. Stosuje kategorie analizy socjologicznej w procesie inwentaryzacji socjokulturowych determinant zdrowia i choroby wśród potencjalnych adresatów pracy socjalnej.
6. Potrafi korzystać z zasobów socjologii medycyny w opisie i wyjaśnianiu zagadnień istotnych z punktu widzenia celów i zadań pracy socjalnej.
7. Jest bardziej świadomy socjozdrowotnych determinant problemów społecznych.
Kryteria oceniania
Kolokwium z wykładów (test jednokrotnego wyboru, 30 pytań):
bardzo dobry (bdb; 5,0): 28-30 poprawnych odpowiedzi na teście
dobry plus (+db; 4,5): 25-27 poprawnych odpowiedzi na teście
dobry (db; 4,0): 22-24 poprawnych odpowiedzi na teście
dostateczny plus (+dst; 3,5): 19-21 poprawnych odpowiedzi na teście
dostateczny (dst; 3,0): 16-18 poprawnych odpowiedzi na teście
niedostateczny (ndst; 2,0): 0-15 poprawnych odpowiedzi na teście
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
‒ Emile Durkheim, Samobójstwo, Warszawa 2011; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM;
‒ Michel Foucault, Narodziny kliniki, Warszawa 1999; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM;
‒ Michel Foucault, Choroba umysłowa a psychologia, Warszawa 2000; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM;
‒ Emilia Kaczmarek, Gorzka pigułka. Etyka i biopolityka w branży farmaceutycznej, Warszawa 2019; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM;
‒ Elisabeth Kuebler-Ross, Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 2007; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM;
‒ Marta Makowska, Etyczne standardy marketingu farmaceutycznego, Warszawa 2010; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM;
‒ Michał Nowakowski, Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin 2015; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM;
‒ Magdalena Sokołowska, Socjologia Medycyny, Warszawa 1986; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM.
‒ Trillat Etienne, Historia histerii, Wrocław 1993; PUBLIKACJA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: