Psychologia stosowana: Wprowadzenie: Psychologia Pracy i Organizacji 23-PSZ5-WPP
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji. Znaczenie W/OP w życiu człowieka. Historia W/OP.
Człowiek w organizacji. Organizacyjne i indywidualne determinanty zachowań pracowników
Przemiany współczesnej pracy i karier zawodowych. Niepewność zatrudnienia, prekarna praca, pracownik w dobie gig economy.
Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji.. Rola psychologa w organizacji.
Motywacja w pracy. Postawy wobec pracy: satysfakcja, identyfikacja z pracą, zaangażowanie
Stres zawodowy a zdrowie pracowników.
Równowaga praca – życie osobiste. Zjawisko karoshi
Patologie w organizacji, mobbing, dyskryminacja.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka potrafi:
wskazać, na czym polegają przemiany współczesnej pracy, opisać i wytłumaczyć wpływ organizacji i jej otoczenia na zachowanie pracowników
ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji, opisać rolę psychologa w organizacji, omówić podstawowe koncepcje dotyczące najważniejszych zjawisk organizacyjnych i w oparciu o nie wyjaśnić funkcjonowanie ludzi w pracy
wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika i jakość jego funkcjonowania, zidentyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy
zdefiniować i wyjaśniać dysfunkcjonalne zjawiska pojawiające się w organizacjach
zweryfikować w oparciu o zdobytą wiedzę realizowane procesy zarządzania zasobami ludzkimi.
doceniać znaczenie zasad etycznych w roli psychologa pracy i organizacji i przestrzegać ich w swoim zachowaniu, wykazać się otwartością na wprowadzanie innowacyjnych metod oddziaływania na jednostkę i środowisko pracy
określać wymagania stojące przed pracownikami współczesnych organizacji i jej menedżerami
zaaplikować zdobytą wiedzę teoretyczną do zaprojektowania oddziaływań edukacyjnych z zakresu pomocy ofiarom mobbingu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Literatura
1. Chmiel, N. (red.) (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne. Poznań.
2. Espinoza, Ch., Ukleja, M. (2018). Zarządzanie milenialsami. Warszawa: PWN.
3. Gamian-Wilk, M., Grzesiuk, L. (2016). Mobbing w miejscu pracy. Przegląd wyników badań związanych z przejawami mobbingu, genezą i konsekwencjami. Psychologia Społeczna, t. 11, nr 3 (38).
4. Kozlowski, S. (2012). The Oxford Handbook of Organizational Psychology, Oxford University Press - tomy 1-2.
5. Ones, D., Anderson, N., Viswesvaran, Ch., Sinangil, H. (Eds.) (2018). The SAGE Handbook of Industrial, Work & Organizational Psychology - tomy 1-3.
6. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.
7. Strykowska, M. (2002). Współczesne organizacje – wyzwania i zagrożenia. Perspektywa
psychologiczna. Poznań: Humaniora.
8. Woods, S., West, M. (2015). The psychology of work and organizations. London: Cengage Learning EMEA.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: