Psychologia różnic indywidualnych 23-PSZ5-ROI
- http://putko.home.amu.edu.pl/ (w cyklu 2020/SZ)
- http://putko.home.amu.edu.pl/ (w cyklu 2021/SZ)
- http://putko.home.amu.edu.pl/ (w cyklu 2022/SZ)
- http://putko.home.amu.edu.pl/ (w cyklu 2023/SZ)
Głównym celem wykładu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć i teorii wyjaśniających istnienie różnic
indywidualnych w funkcjonowaniu i zachowaniu człowieka. Przedstawiane są następujące zagadnienia:
1. podstawowe kategorie opisu różnic indywidualnych;
2. genetyczne i środowiskowe determinanty różnic indywidualnych;
3. klasyczne i współczesne koncepcje temperamentu;
4. teorie inteligencji (czynnikowe, poznawcze, integracyjne);
5. biologiczne korelaty inteligencji.
Głównym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami w badaniach nad strukturą i funkcjonalnym
znaczeniem temperamentu, stylów poznawczych oraz inteligencji. Konwersatorium ma również rozwijać umiejętność analizowania
zachowań pod kątem ich interindywidualnej zmienności, a także pogłębiać wiedzę na temat czynników warunkujących tę zmienność.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
1. potrafi ujmować analizowane zjawiska z uwzględnieniem ich międzyosobniczej zmienności oraz w wielorakim uwarunkowaniu;
2. posiada wiedzę na temat genetycznych i środowiskowych determinant różnic indywidualnych;
3. potrafi integrować wiedzę o czynnikach temperamentalnych i poznawczych (inteligencja, style poznawcze) w całościowy obraz funkcjonowania
człowieka;
4. potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych własnych i tych ludzi, z którymi spotka
się w swojej przyszłej pracy zawodowej;
5. posługuje się refleksyjnie i krytycznie koncepcjami o różnym rodowodzie teoretycznym;
6. posiada wiedzę na temat metod pomiaru różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Kolokwium pisemne.
Test.
Prezentacja multimedialna.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń i konwersatoriów jest obecność na co najmniej 80% zajęć.
bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% maks. liczby pkt.
dobry plus (+db; 4,5): 81-90%
dobry (db; 4,0): 71-80%
dostateczny plus (+dst; 3,5): 61-70%
dostateczny (dst; 3,0): 55-60%
niedostateczny (ndst; 2,0): 0-54%
Literatura
Obowiązkowa:
Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. s. 40-46, 47-57, 68-69, 73-93, 96-97, 98-105, 113-114, 119-123, 128-137, 154-156, 157-165, 171-178, 192-198, 199-230, 232-249, 250-253, 267-268, 307-310, 315-320, 329-344, 345-368, 472-490, 508-549.
Cyniak-Cieciura, M., Zawadzki, B., Strelau, J. (2016). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu: Wersja Zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. s. 4-22, 62-66.
Uzupełniająca:
Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: GWP. s. 13-148.
Oniszczenko, W. (2005). Genetyczne podstawy ludzkich zachowań. Przegląd badań w populacji polskiej. Gdańsk: GWP.
Plomin, R., DeFries, J.C., McClearn, G.E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. s. 24-37, 47-58, 90-111, 178-201, 320-342.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: