SF: Psychologia zeznań świadków 23-PSZ5-PZS
Treści kształcenia:
- Rola psychologa w odbieraniu i ocenie zeznań
- Problemy etyczne związane z pracą w obszarze psychologii zeznań świadków
- Tradycyjne metody przesłuchania świadka
- Teorie psychologiczne jako podstawa opracowywania neutralnych metod -
prowadzenia przesłuchania
- Procedura przesłuchania podejrzanego a przyznanie się do winy
- Psychologiczna diagnoza świadka
- Przesłuchanie dziecka
- Procedura Statement Validity Assessment (SVA) w ocenie wiarygodności zeznań świadków
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Potrafi opisać sposoby prowadzenia przesłuchania i uwarunkowania ich skuteczności
- Potrafi przeprowadzić psychologiczną diagnozę świadka
- Potrafi zastosować podstawowe narzędzi służące do oceny psychologicznej wiarygodności zeznań
- Potrafi zidentyfikować i opisać procesy psychiczne zachodzące podczas przesłuchania
Kryteria oceniania
Test wiadomości (ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi) + 80% obecność na zajęciach
Literatura
- Aronson, E., Tavris, C. (2013). Błądzą wszyscy (ale nie ja). Warszawa: Smak słowa (r. 5).
- Budzyńska A. (2007). Jak przesłuchiwać dziecko. Poradnik dla profesjonalistów uczestniczących w przesłuchiwaniu małoletnich świadków. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.
- Dukała, K. (2014). Przesłuchanie poznawcze oraz Samodzielnie Wykonywane Przesłuchanie (Self- Administred Interview) jako metoda wspomagania procesu przypominania informacji u świadka. W: M. Szpitalak, K. Kasparek (red.), Psychologia sądowa, Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo UJ.
- Dziecko Krzywdzone (2007) Problemy etyczne w psychologii sądowej – panel dyskusyjny. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 4(21).
Gruza, E. (2012). Psychologia sądowa dla prawników. Wolters Kluwer (r. 3, 5.2, 5.3 i 6)
- Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowanie. Gliwice: Helion, rozdział 8-10.
- Memon, A., Vrij, A., Bull, R. (2003). Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP, rozdział 1, 5, 6, 7, 8.
- Pastwa-Wojciechowska, B., Błażek, M., Kaźmierczak, M. (2015). Jakość opinii sądowo- psychologicznych - między oczekiwaniami i wymaganiami wymiaru sprawiedliwości. W: M. Szpitalak, K. Kasperek (red.), Psychologia sądowa. Wybrane zagadnienia (49-74). Kraków, Wydawnictwo UJ.
- Szpitalak, M. (2015). Wpływ społeczny w kontekście sądowym: Sugestialność interrogatywna, [w:] D. Doliński, E. Mandal (red.). Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: