WF: Child abuse and neglect in social and psychological perspective 23-PSZ5-PWDZ2
W ostatnich latach obserwuje się znaczące zainteresowanie problematyką przemocy wobec dzieci, w tym przemocy w rodzinie oraz przemocy na terenie instytucji. Zainteresowanie to wiązać można m.in. z szerokim nagłaśnianiem zjawiska krzywdzenia dzieci w mediach oraz prowadzeniem kampanii społecznych mających na celu przeciwdziałanie tej formie patologii społecznej. Odzwierciedla się ono z jednej strony we wzrastającej świadomości społecznej dotyczącej tego tematu, jak również w publikacjach i badaniach naukowych.
U podstaw wykładu tkwi założenie, iż studenci posiadają pewną wiedzę na temat zjawiska krzywdzenia dzieci, przy czym wiedza ta może mieć charakter przekonań potocznych i stereotypów. Stąd też proponowane treści służyć mają przede wszystkim weryfikacji oraz obiektywizacji wiedzy dotyczącej przemocy wobec dzieci - tematu w wielu aspektach stabuizowanego, przetwarzanego emocjonalnie i postrzeganego przez pryzmat ideologii oraz stereotypów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
a) adekwatne opisuje psychospołeczne determinanty oraz konsekwencje zjawiska krzywdzenia dziecka w ramach omówionych podejść teoretycznych
b) interpretuje przykłady niewłaściwego traktowania dziecka przy użyciu prawidłowych pojęć i ich kryteriów definicyjnych
c) potrafi dokonać analizy celów i skutków zróżnicowanych oddziaływań interwencyjnych w obszarze krzywdzenia dziecka.
d) dokonuje refleksji nad etycznym wymiarem interwencji w obszarze zjawiska krzywdzenia dziecka.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny egzaminu problemowego: każde z trzech równoważnych pytań podlega odrębnej ocenie, zgodnie z kryteriami opisanymi poniżej. Pozytywna ocena pracy możliwa jest gdy co najmniej dwie odpowiedzi na pytania uzyskały pozytywną ocenę.
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza oraz umiejętność jej praktycznego zastosowania do rozwiązania problemu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza oraz umiejętność jej praktycznego zastosowania do rozwiązania problemu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza oraz dobra umiejętność jej praktycznego zastosowania do rozwiązania problemu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza oraz umiejętność jej praktycznego zastosowania do rozwiązania problemu ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): wiedza oraz umiejętność jej praktycznego zastosowania do rozwiązania problemu z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza oraz brak umiejętności rozwiązania problemu
Literatura
Browne K. D. (2007). Zapobieganie krzywdzeniu i zaniedbywaniu dzieci: podejście oparte na ocenie poziomu ryzyka. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 19.
Brzezińska, A. (2014). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. (rozdział. 6 - W jakich kontekstach rozwija sie człowiek).
Czub, M. (2015). Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie. Gdańsk: GWP. (str. 17-32)
Glaser, D. (2011). Jak sobie radzić z problemem krzywdzenia i zaniedbywania emocjonalnego – dalszy rozwój ram konceptualnych (FRAMEA). Dziecko Krzywdzone, 10, 4, 18-36.
Crosson-Tower, C. (2014). Understanding Child Abuse and Neglect (9th Edition). Pearson.
Krawczak-Chmielecka, A. (2017). O rozwoju praw dziecka w Polsce i na świecie. Dziecko Krzywdzone, 16, 2, 11-23
McCoy, M., Keen, S.M. (2013). Child Abuse and Neglect: Second Edition. Psychology PR.
Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży / Jacek Pyżalski. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Krawczak-Chmielecka, A. (2017). O rozwoju praw dziecka w Polsce i na świecie. Dziecko Krzywdzone, 16, 2, 11-23. Dostępny na http://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/629
Zielona-Jenek, M. (2015). Dziecko krzywdzone w szkole. Strategie diagnostyczne i interwencyjne. Maszynopis niepublikowany. Poznań: Instytut Psychologii UAM.
Zielona-Jenek, M. (2020). Dziecko w postępowaniu sądowym. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 470-476). Warszawa: WN PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: