SF: Psychologia behawioralna od analizy do modyfikacji zachowania 23-PSZ5-PSB
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
1. Kolokwium końcowe (test)
2. Ocena prac domowych.
3. Ocena wykonania zadań realizowanych na bieżąco podczas zajęć.
Kryteria oceniania:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): student zaliczył kolokwium końcowe uzyskując min. 85% punktów i zaliczył 10/10 prac domowych
- dobry plus (+db; 4,5): student zaliczył kolokwium końcowe uzyskując min. 79% punktów i zaliczył 9/10 prac domowych
- dobry (db; 4,0): student zaliczył kolokwium końcowe uzyskując min. 73% punktów i zaliczył 8/10 prac domowych
- dostateczny plus (+dst; 3,5): student zaliczył kolokwium końcowe uzyskując min. 67% punktów i zaliczył 7/10 prac domowych
- dostateczny (dst; 3,0): student zaliczył kolokwium końcowe uzyskując min. 60% punktów i zaliczył 6/10 prac domowych
- niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
‒ Ayllon, T. (2000). Jak stosować gospodarkę żetonową i system punktowy. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
‒ Azrin, N. H. i Besalel, V. A. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
‒ Bąbel, P. i Ostaszewski, P. (red.) (2008). Współczesna psychologia behawioralna: wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
‒ Bąbel, P., Suchowierska, M., i Ostaszewski P. (2010). Analiza zachowania od A do Z. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 27-42.
‒ Bręński, Sz. (2018). Przypadek Małego Alberta jako studium rozwoju dziecka. Psychologia Rozwojowa, 23(1), 27-40.
‒ Duhigg, Ch. (2013). Siła nawyku: dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie. Warszawa: Dom Wydawniczy PWN, s. 120-125.
‒ Esveld-Dawson, K. i Kazdin, A. E. (2000). Jak utrwalać wyuczone zachowanie. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
‒ Hall, R. V. i Hall, M. L. (2000a). Jak stosować wzmocnienia. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
‒ Hall, R. V. i Hall, M. L. (2000b). Jak stosować systematyczną uwagę i aprobatę. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
‒ Kazdin, A. E. (2014). Jak krok po kroku wprowadzić trwałą zmianę w relacji z dzieckiem. Praktyczny poradnik. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, s. 21-50.
‒ Kołakowski, A. i Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 36-53, 118-120.
‒ LeDoux, J. (2017). Lęk. Neuronauka na tropie źródeł lęku i strachu. Kraków: Wydawnictwo Copernicus Center Press, s. 133-160, 439-477, 492-512.
‒ Pryor, K. (2004). Najpierw wytresuj kurczaka. Warszawa: Wydawnictwo Media Rodzina. s. 59-98.
‒ Rolls, G. (2011) Najciekawsze przypadki w psychologii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 127-141, 156-170.
‒ Suchowierska, M., Ostaszewski, P., i Bąbel, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem: teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
‒ Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
‒ Watson, J. B. (1990). Behawioryzm oraz; Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 411-437.
‒ Wolpe J. i Wolpe D. (1999). Wolni od lęku: lęki i ich terapia. Kraków: WiR Partner, 49-75, 107-122, 129-149.
‒ Zielińska, M. (2011). Analiza behawioralna zachowań autoagresywnych u osób z zaburzeniami rozwoju. Psychologia Rozwojowa, 16 (3), 39-49.
‒ Zielińska, M. (2012). Jak reagować na agresję uczniów? Skuteczne techniki radzenia sobie z problemem. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 38-48.
‒ Zielińska, M. i Szmidt, M. (2014). Zastosowanie procedury time-out w redukcji zachowań stereotypowych u dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 23 (1), 25 – 31
‒ Zieliński, K. i Werka, T. (2005). Procesy warunkowania. W: T. Górska, A. Grabowska, i J. Zagrodzka (red.). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 375-395.
‒ Zimbardo, P. G. i Gerrig, R. J. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 224-259.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: