Psychometria 23-PSZ5-PMK
Test psychometryczny jako narzędzie pomiaru
Procedura standaryzacji
Wprowadzenie do teorii rzetelności testów psychologicznych
Trafność testu
Normalizacja
Adaptacja kulturowa i psychometryczna
Konstruowanie testu – podstawowe procedury konstrukcji
Konstruowanie testu – podstawowe procedury analizy
Etyczne i społeczne aspekty badań testowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI
(K_U04) Umiejętność posługiwania się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu psychometrii
(K_U14) Umiejętność interpretowania wyników testowych i trafnego oraz refleksyjnego formułowania wniosków diagnostycznych na ich podstawie
KOMPETENCJE
(K_K05 Korzystanie ze zdobytej wiedzy o standardach prawidłowego doboru i stosowania testowych form narzędzi badawczych
(K_ )7) Umiejętność prowadzenia badań testowych
WIEDZA
(K_W09) Dysponowanie wiedzą dotyczącą natury pomiaru testowego
(K_W011) Dysponowanie wiedzą obejmującą klasyczne kryteria dobroci testów psychologicznych, umiejętność odróżniania testu psychologicznego od pseudo-testu
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin pisemny: 60% możliwych do uzyskania punktów - ocena dostateczna
Konwersatorium: obecność na zajęciach
Literatura
American Psychological Association, APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Anastasi A., Urbina, S (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Brzezinski J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, część V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych - wybrane zagadnienia). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Ciechanowicz A. (red.) (1990). Kulturowa adaptacja testów. Warszawa: PTP, LTD.
Hornowska, E. (2018). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Magnusson, D. (1981). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: PWN.
Ricks, J. Jr. (1993). Normy lokalne - kiedy i dlaczego? W: J. Brzeziński, E. Hornowska (Eds.), Z psychometrycznych problemów diagnostyki psychologicznej (s. 49 - 58). Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: SCHOLAR (rozdział 2 i fragmenty rozdziału 3).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: