Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I 23-PSZ5-MES
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Cechy charakterystyczne poznania naukowego w psychologii. Problem i hipoteza
Model eksperymentalny: odmiana klasyczna (jedno-jednozmiennowa). Alternatywne wobec eksperymentalnego modele badań: ex post facto i granie roli
Model korelacyjny –jednozmiennowy
Dobór próby z populacji
Interakcja – „badacz – osoba badana” – kontekst psychologiczny i etyczny
Zmienne, pomiar w psychologii i opis statystyczny zmiennych
Rozkłady zmiennych losowych. Rozkład normalny
Badanie siły związku między parą zmiennych – współczynniki korelacji
Badanie siły związku między większą liczba zmiennych niż dwie - analiza regresji liniowej
Zasady (standardy) tworzenia raportu z badań empirycznych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
PME_01 Rozumie, jaką rolę w badaniach psychologicznych pełni jej metodologia i potrafi określić, na czym polega specyfika tejże metodologii w stosunku do innych dyscyplin naukowych.
PME_02 Potrafi odróżnić i omówić kolejne etapy procesu badawczego w psychologii.
PME_03 Potrafi zoperacjonalizować zmienną psychologiczną oraz umiejętnie i adekwatnie stawia pytania badawcze.
PME_04 Odróżnia podstawowe modele badań w psychologii (eksperymentalny, ex post facto i granie roli), potrafi je scharakteryzować i adekwatnie zastosować do zebranych danych.
PME_05 Umie dokonać opisu statystycznego zmiennych zmierzonych na różnych skalach pomiarowych. Umiejętnie dobiera wskaźniki opisowe i potrafi je interpretować.
PME_06 Potrafi wybrać i umiejętnie zastosować metody statystyczne, które odpowiadają na pytania o siłę związku między zmiennymi. Umie krytycznie i refleksyjnie zinterpretować wyniki tych analiz.
PME_07 Zna właściwości rozkładu normalnego i potrafi je zastosować w praktyce. Umie zadać adekwatne pytania dotyczące zbioru wyników badań empirycznych i odpowiedzieć na nie stosując tablice dystrybuanty rozkładu normalnego.
PME_08 Potrafi obsługiwać pakiet statystyczny IBM SPSS i umiejętnie wykorzystuje jego możliwości przy analizie danych empirycznych. Umie wybrać z wydruku i poprawnie zinterpretować potrzebne do analizy elementy.
PME_09 Odróżnia próbę od populacji. Zna metody doboru osób badanych do próby i orientuje się w konsekwencjach wniosków o populacji wyprowadzanych na podstawie wyników uzyskanych przez próby osób badanych .
PME_10 Zna i rozumie etyczne zasady, jakie powinny kierować postępowaniem psychologa wobec uczestników badania naukowego. Jest zorientowany w psychologicznym kontekście towarzyszącym interakcji „psycholog – osoba badana”
PME_11 Dysponuje kompetencjami w zakresie pisania raportu z badań empirycznych i komunikowania wniosków dotyczących wcześniej sformułowanych hipotez
Kryteria oceniania
1. W obu semestrach zajęcia dydaktyczne realizowane są w pięciu formach:
- wykładach (30 godzin)
- konwersatoriach wykładowych (4 spotkania - 14 godzin)
- laboratoriach w sali komputerowej (3 spotkania – 10 godzin)
- ćwiczeniach w grupach (2 spotkania – 6 godzin)
- e-learningu wspomagającego pracę własną studentów.
2. Zajęcia wykładowe (wykład i konwersatoria) prowadzone są dla całego roku w terminach podanych w planie zajęć, ćwiczenia w grupach odbywają się również w terminach podanych w planie zajęć, na zajęcia laboratoryjne każdy student zapisuje się indywidualnie wybierając jeden z podanych terminów.
3. Obecność na ćwiczeniach w grupie oraz laboratoriach prowadzonych w sali komputerowej jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności należy odrobić najpóźniej w ciągu 14 dni. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony.
4. Usprawiedliwione nieobecności można odrabiać w terminach przeznaczonych do tego celu, lub z inną grupą (o ile będzie wolne stanowisko komputerowe). Nie ma możliwości odrobienia nieobecności po zakończeniu zajęć laboratoryjnych.
5. Studenci uczestniczący w laboratoriach winni być przygotowani do zajęć - należy powtórzyć materiał przekazany w trakcie konwersatoriów wykładowych oraz przynieść wydrukowane materiały niezbędne do realizacji ćwiczeń (informacje na ten temat publikowane są na platformie e-learningowej oraz przesyłane do studentów za pomocą poczty UAM). Osoby nieprzygotowane mogą nie zostać dopuszczone do zajęć.
6. Osoby uczestniczące w zajęciach laboratoryjnych powinny korzystać z szatni i nie przynosić na zajęcia okryć zewnętrznych oraz bagażu. Studenci nie powinni używać komputerów do celów nie związanych z zajęciami.
7. Na laboratoria należy przychodzić punktualnie, prowadzący może nie dopuścić do zajęć osoby spóźnionej. Studenci, którzy nie przyjdą punktualnie na zajęcia muszą się liczyć z tym, że ich stanowisko komputerowe zostanie zajęte przez osobę odrabiającą ćwiczenia.
8. W trakcie semestru studenci zdają:
- test zaliczeniowy na drugich zajęciach
- zaliczenie praktyczne (sprawdzian ze znajomości pakietu statystycznego) na trzecich zajęciach.
Każdy z tych sprawdzianów lub zaliczeń musi być zaliczony na co najmniej 60 %. Osoby, którym nie uda się zaliczyć sprawdzianu w pierwszym terminie mają prawo do jednej poprawki. Do każdego z testów może podejść osoba, która ma komplet obecności na laboratoriach. Niezaliczony test należy poprawić w ciągu dwóch tygodni. Ocena semestralna obliczana jest na podstawie średniej ze wszystkich podejść wg skali:
do 66 % - ocena 3.0
67 - 74 % - ocena 3.5
75 - 83 % - ocena 4.0
84 - 90 % - ocena 4.5
powyżej - ocena 5.0
9. Osoby, które nie uzyskały zaliczenia, lub nie zdały egzaminu zobowiązane są do powtórzenia wszystkich zajęć i zaliczenia wszystkich sprawdzianów w semestrze. Oceny z poprzednich lat nie będą przepisywane.
10. Egzamin z przedmiotu (po każdym semestrze) będzie zawierał treści przekazane w trakcie wykładów, konwersatoriów i laboratoriów. Egzamin odbywa się na sali komputerowej przy pomocy platformy e-learningowej. Do egzaminu mogą podejść jedynie osoby, które uzyskały zaliczenie z przedmiotu. Prowadzący mogą na wniosek studentów wyznaczyć wcześniejszy 1 termin egzaminu z obniżonymi progami punktów dla poszczególnych ocen.
Literatura
Aronson, E. (red.). (2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (S. E. Asch, s. 37-47; S. Miligram, s. 48-64; C. Haney, C. Banks, P. G. Zimbardo, s. 83-101).
Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN [lub: Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN].
Brzezińska, A. I., Brzeziński, J. (2011). Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów (s. 299-399). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Brzeziński, J. M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J., Chyrowicz, W., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (2019). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe (wyd. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. 8 i 9).
Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2010). Rozdział 4. Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik (wyd. 2, t. 1, s. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje. Opracowane przez Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki i Informatyzacji. Zaakceptowane przez Komitet Badań Naukowych IV kadencji, Warszawa, 2004 r. www.nauka.gov.pl/mn/_gAllery/20/15/20151/dobra_praktyka.pdf
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
Greenwood J. D. (1991). Granie roli jako strategia eksperymentalna w psychologii społecznej. W: J. Brzeziński, J. Siuta (red.), Społeczny kontekst badań psychologicznych i pedagogicznych. Wybór tekstów (s. 183-209). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
King, B. M., Minium, E.W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: