Etyka zawodu psychologa 23-PSZ5-EZP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka potrafi:
Posłużyć się – w celu zrozumienia ograniczeń swojej działalności profesjonalnej – podstawowymi teoriami etyki ogólnej.
Wymienić i przeanalizować podstawowe pojęcia etyki zawodowej
Dokonać analizy etycznych dylematów towarzyszących wykonywaniu specjalistycznych działań psychologicznych
Kierować się kodeksem etycznym w zawodzie psychologa
Przełożyć zalecenia i zakazy, formułowane w kodeksach etycznych, na język profesjonalnych działań.
Przełożyć zalecenia i zakazy, formułowane w kodeksie dobrych obyczajów w nauce na język profesjonalnych działań.
Rozpoznawać konflikt interesów.
Rozpoznać zagrożenie wynikające z prób deprecjonowania zawodu psychologa.
Rozumie wagę działań na rzecz zwiększenia zaufania społeczeństwa do psychologicznych praktyk diagnostycznych, eksperckich i pomocowych.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny + punkty za pracę fakultatywną
bardzo dobry (bdb; 5,0; punkty 39-41): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty, w tym analiza i podejmowanie decyzji dotyczących problemów i dylematów etycznych
dobry plus (+db; 4,5; punkty 35-38): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami, w tym analiza problemów i dylematów etycznych
dobry (db; 4,0; punkty 30-34): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów
dostateczny plus (+dst; 3,5; punkty 25-29): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami
dostateczny (dst; 3,0; punkty 19-24): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami
niedostateczny (ndst; 2,0; punkty 0-18): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia
Literatura
Zalecana literatura podstawowa:
• Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Brzeziński, J. (2017). Psycholog wobec osób uczestniczących w badaniach naukowych – między poprawnością metodologiczną a poprawnością etyczną. W: Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. (169-206). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Chyrowicz, B. (2017). „Etyczna wrażliwość” psychologii i psychologów. W: Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. (87-110). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Chyrowicz, B. (2017). Etyka zawodu psychologa – etyka psychologiczna. W: Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. (64-86). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Hornowska, E., Paluchowski, W.J. (2016). Opiniowanie czy formowanie? Z doświadczeń Komisji Etyki ds. Projektów Badawczych przy Instytucie Psychologii UAM. Nauka, 2, 163-169.
• Marchewka, K. (2014). Etyka w psychoterapii. Diametros, 42, 124–149.
• Paluchowski, W. J. (2019). Diagnozowanie i opiniowanie źródłem problemów oraz dylematów etycznych. Testy psychologiczne w praktyce i badaniach, Online first, 1, 1-21. http://uampsych-testy.home.amu.edu.pl/biuletynpsychologiczny/article/view/58
• Paluchowski, W. J. (2019). Wytyczne diagnostyki osób z niepełnosprawnościami - historia powstawania. Testy psychologiczne w praktyce i badaniach, Numer specjalny: Standardy diagnozowania, 2, 41-56. http://uampsych-testy.home.amu.edu.pl/biuletynpsychologiczny/issue/view/14/showToc
• Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2018). KODEKS ETYCZNY PSYCHOLOGA POLSKIEGO TOWARZYSTWA PSYCHOLOGICZNEGO. http://www.ptp.org.pl/teksty/NOWY_KODEKS_PTP.pdf
• Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Podstawowe zasady, które powinny być respektowane przez psychologa. W: Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. (125-148). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Materiały prezentowane na stronie WWW zajęć http://paluchja-zajecia.home.amu.edu.pl/?dzial=etyka
• Materiały prezentowane na blogu dydaktycznym: https://dylematyetyczne.blogspot.com/
• EFPPA, European Federation of Professional Psychologists Associations (1995). Meta-Code of Ethics.
• Jones, C., Shillito-Clarke, C., Syme, G., Hill, D., Casemore, R., Murdin, L. (2005). Co wolno, a czego nie wolno terapeucie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Marchewka, K. (2014). Etyka w psychoterapii. Diametros, 42, 124–149.
• Paluchowski, W. J. (2019). Diagnozowanie i opiniowanie źródłem problemów oraz dylematów etycznych. Testy psychologiczne w praktyce i badaniach, Online first, 1, 1-21. http://uampsych-testy.home.amu.edu.pl/biuletynpsychologiczny/article/view/58
• Paluchowski, W. J. (2019). Wytyczne diagnostyki osób z niepełnosprawnościami - historia powstawania. Testy psychologiczne w praktyce i badaniach, Numer specjalny: Standardy diagnozowania, 2, 41-56. http://uampsych-testy.home.amu.edu.pl/biuletynpsychologiczny/issue/view/14/showToc
• Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2000). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 837-844). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2018). KODEKS ETYCZNY PSYCHOLOGA POLSKIEGO TOWARZYSTWA PSYCHOLOGICZNEGO. http://www.ptp.org.pl/teksty/NOWY_KODEKS_PTP.pdf
• Toeplitz-Winiewska M. (red.). (2000). Etyczne aspekty uprawiania zawodu psychologa. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 823-836). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Zalecana literatura dodatkowa:
• American Psychological Association (2010). Ethical principles of psychologists and code of conduct. Washington, DC: American Psychological Association.
• Galewicz, W. (2009). O etyce badań naukowych. Diametros, 19, 48-57.
• Grabski, M. W. (2009). Uczciwość i wiarygodność nauki. Praktyka. Nauka, 2, 37-59.
• Hornowska, E., Paluchowski, W.J. (2016). Opiniowanie czy formowanie? Z doświadczeń Komisji Etyki ds. Projektów Badawczych przy Instytucie Psychologii UAM. Nauka, 2, 163-169.
• Materiały prezentowane na stronie WWW zajęć http://paluchja-zajecia.home.amu.edu.pl/?dzial=etyka
• Materiały prezentowane na blogu dydaktycznym: https://dylematyetyczne.blogspot.com/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: