SF: Związki miłosne w dorosłości 23-PSDM-ZMD
Nadrzędnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu problematyki związków miłosnych w okresie dorosłości. W latach 80 XX wieku badania nad miłością stanowiły stosunkowo nowatorski obszar badawczy w psychologii, a samą miłość uważano za nieuchwytną i nie poddającą się naukowym analizom. W przeciągu kolejnych 30 lat liczba badań nad miłością gwałtownie wzrosła, a przedmiot dotychczasowych badań poszerzył się o nowe zagadnienia takie, jak kulturowe konteksty miłości oraz pożądanie i dobór partnerski. W ramach seminarium studenci będą mieli możliwość zdobycia wiedzy dotyczącej teorii oraz metod badawczych z obszaru psychologii miłości. Realizowane w trakcie zajęć treści programowe są zarazem ukierunkowane na refleksyjne i krytyczne posługiwanie się wiedzą teoretyczną w rozwiązywaniu realnych problemów, a także na stworzenie okazji do osobistej refleksji nad związkami miłosnymi w życiu własnym oraz innych ludzi.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1 Student wymienia i objaśnia wybrane definicje pojęcia miłość.
EU2 Student wymienia i tłumaczy najważniejsze teorie naukowe miłości (teorie biologiczne, style miłości romantycznej w ujęciu C. Hendrick i S. S. Hendrick, trójskładnikowa teoria miłości R. J. Sternberga, model miłości wg Z. Rubina, miłość jako responsywność społeczna oraz prototypowe podejście do badania miłości).
EU3 Student wskazuje i charakteryzuje najważniejsze metody badawcze, narzędzia badawcze do pomiaru miłości oraz aktualne kierunki badań w obszarze psychologii miłości, a także jest świadomy etycznych aspektów badań; dokonuje wyboru i zastosowania technik pomiarowych, które mogą wpłynąć na plan oszacowania, w warunkach odpowiednich do wykonywania wymaganej usługi.
EU4 Student rozumie i nakreśla rolę współczesnych przemian obyczajowych w kontekście miłości.
EU5 Student identyfikuje czynniki sprzyjające rozwojowi sympatii i miłości (dobór partnerski, atrakcyjność fizyczna i interpersonalna, zachowania wiążące w ujęciu A. Kuczyńskiej) oraz określa dane cechy charakterystycznych osób pojedynczych, grup, organizacji i warunków za pomocą odpowiednich metod.
EU6 Student posługuje się refleksyjnie i krytycznie koncepcjami o różnym rodowodzie teoretycznym.
EU7 Student wskazuje i objaśnia różnice płciowe w związkach miłosnych.
EU8 Student potrafi przygotować pracę naukową, korzystając ze źródeł literaturowych oraz potrafi pisać raporty w celu informowania klientów o wynikach oceny, usługi lub produktu, osiągnięć dotyczących usługi lub produktu, interwencji, oraz/i oceny, w warunkach odpowiednich do wykonywania wymaganej usługi.
EU9 Student prezentuje pracę naukową na forum grupy
w sposób komunikatywny oraz zapewnia informacje zwrotne klientom, używając odpowiednich środków, w mowie i /lub audiowizualnych, w warunkach odpowiednich do wykonywania wymaganej usługi.
EU10 Student potrafi współpracować w zespole podczas przygotowania prac naukowych oraz prezentowania ich na forum grupy, a także dostarcza klientom informacji w sposób umożliwiający spełnienie potrzeb i oczekiwań klienta.
EU11 Student jest zdolny do refleksji nad związkami miłosnymi oraz odróżnia wiedzę potoczną od wiedzy naukowej.
Kryteria oceniania
Test
Projekt
Prezentacja multimedialna
Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Aronson E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł (s. 405-442). Poznań: Zysk i S-ka.
Brannon, L. (2002). Psychologia rodzaju (s. 242 - 275; s. 278–314). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne (s. 13-19; s. 30-44). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Fisher, H. (2017). Anatomia miłości. Nowe spojrzenie (s. 31-57; s. 58-75; s. 220-262; s. 263-277). Poznań: Wydawnictwo REBIS.
Myers, D. G. (2003). Psychologia społeczna (s. 531 – 535). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Olesiński, P. (2018). Psychologia kochania (s. 15-38; s. 39-50; s. 52-58; s. 59-65; s. 81-87). Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Pinker, S. (2015). Efekt wioski. Jak kontakty twarzą w twarz mogą uczynić nas zdrowszymi, szczęśliwszymi i mądrzejszymi (s. 15-103; s. 131-170; s. 273-316; s. 361-385). Kielce: Wydawnictwo Charaktery.
Sternberg, R. J., Weiss, K. (2007). Nowa psychologia miłości (s. 223-249; s. 257-272; s. 275-321; s. 329-355; s. 363-450; 453-469). Taszów: Biblioteka Moderatora.
Szarota, P. (2011). Anatomia randki (s. 11-29; s. 30-71). Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA.
Wojciszke, B. (2010). Psychologia miłości (s. 9-23; s. 56-74). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: