WF: Wstęp do seksuologii i seksiatrii 23-PSDM-WSE
Zajęcia są skonstruowane w taki sposób, by zapoznać studentów z genezą i statusem współczesnej seksuologii.
Dzieje się to przez wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z zakresu seksuologii: seksualność, potencja, pobudliwość i podniecenie, potrzeba seksualna. Podczas zajęć prezentowane są zarówno aspekty związane z normatywnym (norma seksuologiczna), jak i pozanormatywnym (zaburzenia i dysfunkcje seksualne) funkcjonowaniem seksualnym oraz
etyczne problemy wynikłe z pracy z pacjentem seksuologicznym: proces diagnozy i leczenia, współpraca z innymi instytucjami.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Potrafi scharakteryzować historyczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania współczesnej wiedzy seksuologicznej.
Potrafi adekwatnie opisać formy, mechanizmy i
uwarunkowania zachowań seksualnych człowieka.
Potrafi dokonać diagnozy zachowań seksualnych
wykraczających poza normę w oparciu o klasyfikacje zaburzeń seksualnych.
Potrafi dobierać adekwatny rodzaj interwencji
medycznej/psychologicznej do poszczególnych zaburzeń seksualnych.
Wykazuje się postawą wrażliwości na dylematy etyczne związane z pracą w obszarze seksualności człowieka
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny problemowy
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza oraz umiejętność jej praktycznego zastosowania do rozwiązania problemu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza oraz umiejętność jej praktycznego zastosowania do rozwiązania problemu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza oraz dobra umiejętność jej praktycznego zastosowania do rozwiązania problemu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza oraz umiejętność jej praktycznego zastosowania do rozwiązania problemu ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): wiedza oraz umiejętność jej praktycznego zastosowania do rozwiązania problemu z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza oraz brak umiejętności rozwiązania problemu
Literatura
Bancroft, J. (2011). Seksualność człowieka. Wrocław: Elsevier Urban & Partner.
Beisert, M. (2016). Psychologia zaburzeń seksualnych. W: H. Sęk. L. Cierpiałkowska (red.), Psychologia kliniczna. Tom 2. Warszawa: PWN, 427-447.
Imieliński, K. (1990). Seksiatria (tom 1, 2). Warszawa: PZWL
Lew-Starowicz, M., Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec-Plinta, V. (red.) (2017). Seksuologia. Warszawa: WL PZWL.
Seligman, M. E. P., Walker, E. F., Rosenhan, D. L. (2003). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (r. 13)
Szulc, A., Gałecki, P., Pilecki, M., Rymaszewska, J., Sidorowicz, S., Wciórka, J. (2017). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Edra Urban & Partner.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: