Psychologia stosowana: Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji 23-PSDM-WPP
‒ Wprowadzenie do psychologii pracy i organizacji.
‒ Znaczenie W/OP w życiu człowieka.
‒ Historia W/OP. Rola psychologa we współczesnych organizacjach.
‒ Współczesny rynek pracy i kariery zawodowe. Kariera w cyklu życia i procesie kształtowania tożsamości jednostki.
‒ Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesności: prekarna praca, praca w warunkach gig economy
‒ Pracownicy jako zasoby. Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji. ‒ ‒ Zastosowanie teorii psychologicznych w zarządzaniu personelem.
‒ Zainteresowania i preferencje na etapie startu zawodowego. Metody i narzędzia wsparcia kandydatów i pracowników na początkowym etapie kariery.
‒ Dobrostan zawodowy.
‒ Efektywność zawodowa.
‒ Motywacja w pracy. Postawy wobec pracy.
‒ Stres w pracy, teorie i modele. Zagrożenia psychospołeczne - niepewność pracy.
‒ Równowaga praca – życie osobiste. Zagrożenia psychospołeczne - nadmierne obciążenie pracą.
‒ Dysfunkcjonalne zjawiska i patologie w organizacji, mobbing, dyskryminacja.
‒ Psychoprofilaktyka w miejscu pracy.
‒ Praca zdalna i hybrydowa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
wymienić i scharakteryzować zadania psychologa w organizacjach oraz metody W/OP, opisać i wytłumaczyć wpływ organizacji i jej otoczenia na zachowania pracowników
ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji i w oparciu o nie wyjaśnić funkcjonowanie pracowników w organizacjach i realizację karier pracowniczych
wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika i jakość jego funkcjonowania, zidentyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy
zdefiniować i wyjaśniać dysfunkcjonalne zjawiska pojawiające się w organizacjach
zweryfikować w oparciu o zdobytą wiedzę realizowane procesy zarządzania zasobami ludzkimi
doceniać znaczenie zasad etycznych w roli psychologa pracy i organizacji i przestrzegać ich w swoim zachowaniu, wykazać się otwartością na wprowadzanie innowacyjnych metod oddziaływania na jednostkę i środowisko pracy
określać wymagania stojące przed pracownikami współczesnych organizacji i jej menedżerami
zaaplikować zdobytą wiedzę teoretyczną do zaprojektowania oddziaływań edukacyjnych z zakresu zarządzania karierą zawodową
Kryteria oceniania
‒ wykład: egzamin pisemny i quizy
‒ ćwiczenia: projekt
Literatura
1. Adamik A., Nowicki M., Metody i narzędzia motywowania personelu, [w:] Podstawy zarządzania, Zakrzewska - Bielawska A. (red.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2012, s. 360 - 392.
2. Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. (2023). Job demands–resources theory: Ten years later. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10, 25-53.
3. Chmiel, N. (red.) (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne. Poznań.
4. Chirkowska-Smolak, T., Hauziński, A., Łaciak, M. (2011). Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Scholar.
5. Edú-Valsania, S., Laguía, A., & Moriano, J. A. (2022). Burnout: A review of theory and measurement. International journal of environmental research and public health, 19(3), 1780.
6. Espinoza, Ch., Ukleja, M. (2018). Zarządzanie milenialsami. Warszawa: PWN.
7. Gamian-Wilk, M., Grzesiuk, L. (2016). Mobbing w miejscu pracy. Przegląd wyników badań związanych z przejawami mobbingu, genezą i konsekwencjami. Psychologia Społeczna, t. 11, nr 3 (38).
8. Paszkowska-Rogacz, A. (2011). Młodzieżowy kwestionariusz zainteresowań zawodowych – MŁOKOZZ. Warszawa: Fundacja Realizacji Programów Społecznych.
9. Piekarska, A. (2017). Między strategią a przypadkiem – postrzeganie karier przez młodych pracowników. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica, 61, s. 43-60.
10. Ones, D. A., Anderson, N., Viswesvaran, C., Sinangil, H, K. (2018). The SAGE Handbook of Industrial, Work and Organizational Psychology. Volume 1. 2nd Edition. SAGE. Rozdziały: 3 (indywidualna efektywność), 5 (OCB).
11. Robbins, S. P., Judge, T. A. (2012). Orgainzational Behavior. 15th Edition. Pearson. Rozdziały: 3 (postawy), 7 (motywacja), 17 (procesy HR).
12. Rożnowski, B., Fortuna, P. (2020) (red.). Psychologia biznesu. Warszawa: PWN. Rozdziały: 6, 26, 27.
13. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.
14. Żarczyńska-Dobiesz, A., Chomątowska, B. Zarządzanie wielopokoleniowymi zespołami – wybrane problemy i wyzwania. Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t.1, s.379-386.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: