SF: Wprowadzenie do psychologii anomalistycznej 23-PSDM-WPA
Psychologia anomalistyczna integruje wiedzę z różnych dyscyplin, aby wyjaśnić, dlaczego ludzie mogą odrzucać dowody naukowe wierząc w rzeczy, których nie ma (np. "zjawiska paranormalne") lub przecząc faktom (np. zmianom klimatycznym). Podstawowym celem spotkań jest poszerzenie rozumienia czynników psychologicznych, które odgrywają rolę w budowaniu przekonań na temat świata, a celem dodatkowym - promocja krytycznej postawy naukowej oraz refleksja nad społeczną rolą nauki.
Psychologia anomalistyczna jest dziedziną psychologii próbującą wyjaśnić przyczyny dla których jesteśmy skłonni wierzyć w zjawiska paranormalne, przy założeniu, że mają one naturalne wyjaśnienia. Wiara ta towarzyszy ludzkości od dawien dawna i obecna jest we wszystkich kulturach. Choć mogłoby wydawać się, że rozwój nauki i techniki wyeliminuje wiarę w moce nadprzyrodzone, mają się one dzisiaj równie dobrze – jeśli nie lepiej – niż kiedykolwiek.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba kończąca kurs:
* potrafi omówić zagadnienia metodologiczne związane z badaniem zjawisk paranormalnych
* potrafi przedstawić główne perspektywy badawcze i teoretyczne funkcjonujące w psychologii anomalistycznej
* potrafi zastosować wiedzę psychologiczną do naturalistycznego wyjaśnienia podłoża wybranych doświadczeń anomalistycznych
* ma świadomość znaczenia sceptycyzmu i krytycznego podejścia podczas wykonywania swoich obowiązków zawodowych
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest spełnienie kryterium obecności, terminowe oddanie pracy zaliczeniowej oraz uzyskanie pozytywnej oceny z eseju zaliczeniowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: