Psychologia stosowana - Ścieżka: Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej z elementami terapii schematów 23-PSDM-SPT
Ścieżka „Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej z elementami terapii schematu” ma charakter fakultatywny. Jest to autorski projekt uczynienia z terapii poznawczo-behawioralnej przedmiotu kształcenia akademickiego, w tamach którego uczy się "O terapii". W ramach zajęć odbywają się wykłady, konwersatoria i ćwiczenia terenowe na których przekazywana jest wiedza teoretyczna z zakresu CBT, przedstawiane są modele rozumienia poszczególnych zaburzeń, aranżowane są sytuacje aktywnego nauczania sprzyjające poznawaniu specyficznych metod terapeutycznych oraz analizowane są case study. W ramach zajęć uruchamiane są dwa tryby kształcenia: „bottom-up” i „top-down” nawiązujące do podstawowych założeń, co do organizacji ludzkiego poznania. Taka sytuacja umożliwia rozumienie „oddolne”- od przypadku klinicznego (np. OCD) do teorii wyjaśniającej (np. teoria nieudolnej kontroli myśli, Clark & Pudron) oraz rozumienie „odgórne” od założeń teoretycznych (np. warunkowanie sprawcze) do konkretnych sposobów oddziaływania terapeutycznego (np. karanie poprzez pozbawianie przywileju).
W ramach zajęć zaaranżowana jest sytuacja nauczania, która pozwala uczestnikom zajęć wejść zarówno w rolę terapeuty jak i pacjenta. Taka sytuacja umożliwia dokonanie rewizji posiadanej przedwiedzy na temat zalozeń i metod pracy obecnych w podejsciu poznawczo-behawioralnym. Zajęcia obejmują swoim zakresem taką psychoedukację, której warto się niekiedy poddać, ale także taką którą po odbyciu zajęć będzie się potrafiło przeprowadzić.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
‒ Przedstawić wiedzę z zakresu historii podejścia poznawczo-behawioralnego do zaburzeń psychicznych i wskazać jego podobieństwa i różnice w relacji do innych podejść
‒ Zreferować specyficzne założenia terapii poznawczych: terapii poznawczo behawioralnej i terapii schematów
‒ Zaprojektować i przeprowadzić postępowanie diagnostyczne, którego celem jest stwierdzenie rodzaju zaburzenia lub problemu emocjonalnego pacjenta
‒ Dysponować podstawową wiedzą z zakresu klinicznej diagnozy psychologicznej
‒ Wyjaśnić mechanizm powstawania wybranych zaburzeń psychicznych zgodny z podejściem poznawczym
‒ Wyjaśnić mechanizm zachowania człowieka w oparciu o założenia podejścia poznawczego: terapii poznawczo- behawioralnej i terapii schematów
‒ Zaprojektować i zaplanować poszczególne kroki interwencji psychoterapeutycznej zgodne z założeniami podejścia poznawczego dedykowane wybranym zaburzeniom
‒ Poddać analizie relację terapeutyczną z punktu widzenia terapeuty poznawczo-behawioralnego lub terapeuty schematów
‒ Dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia pomiarowe wspomagające proces diagnostyczny i psychoterapeutyczny w ramach terapii poznawczo-behawioralnej i terapii schematu
‒ Przedstawić i zastosować podstawowe, techniki i metody poznawcze oraz behawioralne odziaływania terapeutycznego
‒ Omówić warsztat psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego i terapeuty schematu w tym elementarne zagadnienia etyczne i prawne w psychoterapii
‒ Poddać weryfikacji empirycznej elementy terapii poznawczo-behawioralnej i/lub terapii schematu
Kryteria oceniania
‒ Egzamin pisemny
‒ Kolokwium pisemne
‒ Test
‒ Projekt
‒ Raport
‒ Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
W cyklu 2021/SL:
‒ Arntz, A., Jackob, G. (2016). Terapia schematów w praktyce. Praca z trybami schematów. Gdańsk: GWP. |
W cyklu 2022/SL:
‒ Arntz, A., Jackob, G. (2016). Terapia schematów w praktyce. Praca z trybami schematów. Gdańsk: GWP. |
W cyklu 2023/SL:
‒ Arntz, A., Jackob, G. (2016). Terapia schematów w praktyce. Praca z trybami schematów. Gdańsk: GWP. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: