Psychologia stosowana - Specjalność: Psychologia kryminologiczna i kryminalistyczna II 23-PSDM-SPK2
Treści kształcenia:
- Mechanizmy podejmowania decyzji w postępowaniu karnym
- Kary i inne środki stosowane wobec sprawców przestępstw oraz ich efektywność
- Wpływ odbywania kary pozbawienia wolności na funkcjonowanie psychiczne człowieka
- Psychologiczne aspekty pracy personelu więziennego
- Model ryzyko – potrzeby – responsywność
- Teoretyczne podstawy ryzyka recydywy
- Resocjalizacja i terapia przestępców oraz ich efektywność
- Związki psychologii z prawem
- Specyfika postępowania karnego jako kontekst pracy psychologa
- Psycholog jako biegły sądowy
- Psycholog wspomagający wykrywanie przestępców
- Zadania psychologa więziennego
- Znaczenie etyki zawodowej dla psychologa pracującego w obszarach związanych z przestępczością
- Stosowanie narzędzi niespecyficznych (powstałych w innych obszarach psychologii) w obszarze psychologii kryminalistycznej
- Metody oceny ryzyka przemocy w dwóch perspektywach – czynników ryzyka i czynników ochronnych
- Aktuarialna ocena ryzyka recydywy seksualnej
- Profilowanie kryminalne
- Procedura łączenia przestępstw
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Potrafi opisać i wyjaśnić przebieg procesów decyzyjnych u osób podejmujących decyzje w postępowaniu karnym
- Potrafi opisać oddziaływania podejmowane wobec przestępców i ich efektywność
- Potrafi opisać kontekst pracy psychologa w obszarze psychologii kryminalistycznej i rozumie jego znaczenie
- Zna obszary pracy psychologa związane z przestępczością i rozumie ich specyfikę
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić postępowanie diagnostyczne w odpowiedzi na pytania sądu i prokuratury
- Potrafi zaplanować ocenę ryzyka recydywy i wybrać odpowiednie do tego narzędzia,
- Potrafi zastosować niespecyficzne narzędzia psychologiczne w obszarze psychologii kryminalistycznej
- Potrafi wskazać obszary stosowania łączenia przestępstw (crime linkage) i profilowania kryminalnego i zastosować związane z tym techniki
- Potrafi opisać specyfikę problemów etycznych związanych z psychologią kryminalistyczną i kryminologiczną
Kryteria oceniania
Wykład:
• Test wiadomości - ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi
Konwersatoria:
• Zaliczenie pisemne (ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi) + 80% obecność na zajęciach
Ćwiczenia:
• Zaliczenie pisemne (ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi) + 80% obecność na zajęciach
Literatura
1. Ackerman, M. (2006). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Andrews, D. A., Bonta, J. (2010). The psychology of criminal conduct. New Providence, NJ: LexisNexis Matthew Bender.
3. Ciosek, M. (2001). Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwa Praktyczne PWN.
4. Ciosek, M., Pastwa-Wojciechowska, B. (2015). Psychologia penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5. Davies, G., Beech, A. R. (2012). Forensic psychology. Crime, justice, law, interventions. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
6. Gierowski, J.K. (1996). Przedmiot i zakres sądowej diagnozy psychologicznej. [w:] J.K. Gierowski, A. Szymusik (red.) Postępowanie karne i cywilne wobec osób zaburzonych psychicznie (s.116-126). Kraków: Collegium Medium Uniwersytetu Jagiellońskiego.
7. Gierowski, J. K., Jaśkiewicz – Obydzińska, T., Najda , M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. Warszawa: LexisNexis (cz. II).
8. Gnela, B. (2018). Podstawy prawa dla ekonomistów. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. r. 8.
9. Komisja ds. Testów Psychologicznych (2016). Stanowisko Komisji ds. Testów Psychologicznych Komitetu Psychologii PAN w sprawie kryteriów wiarygodności wyników badań diagnostycznych. Dostęp dn.: 13.02.2019r. z
10. http://www.kompsych.pan.pl/images/Komisja_Test%C3%B3w/Kryteria_wiarygodno%C5%9Bci_wynik%C3%B3w_bada%C5%84_diagnostycznych.pdf
11. Habzda – Siwek, E., Kabzińska, J. (2014). Psychologia i Prawo. Między teorią a praktyką. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
12. Hołyst, B. (2018). Psychologia kryminalistyczna. Diagnoza i praktyka. Warszawa: Difin, (r. 77, s. 1508- 1518 i 1518-1528 oraz r. 78 s. 1529-1541)
13. Poklek, R. (2018). Zarys psychologii penitencjarnej. Warszawa: Diffin.
14. PTP. (1992). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa.
15. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej (s. 23-92) [w:]: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP.
16. Szumski, F., Kasparek, K. (2014). Szacowanie ryzyka powrotności do przestępstwa seksualnego – podejścia i metody, [w:] M. Szpitalak, K. Kasparek (red.), Psychologia Sądowa. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo UJ.
17. Welento-Nowacka, A. (2017). Zastosowanie oraz założenia teoretyczne narzędzi opartych na modelu ustrukturyzowanej oceny ryzyka wystąpienia zachowań związanych z przemocą w praktyce klinicznej. Psychiatria, 14(1), s. 21–27.
18. Walsh, K., Darby, D. (2008). Neuropsychologia Kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. s. 431-443.
19. Wasiak, M. (2016). Profilowanie kryminalne i lingwistyka kryminalistyczna jako multidyscyplinarne metody typowania sprawców przestępstw. Security, Economy & Law, 2(11), s. 84–105.
20. Woodhams, J., Bennell, C. (2015). Consistency and Distinctiveness of Criminal Behavior [w:] Woodhams, J., Bennell, C. Crime Linkage: Theory, Research, and Practice. Nowy Jork: CRC Press, s. 11-32.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: