Psychologia stosowana - Specjalność: Psychologia kryminologiczna i kryminalistyczna 23-PSDM-SPK
Treści kształcenia:
- Metodologia badań w psychologii kryminalistycznej i kryminologicznej
- Ogólne teorie etiologii przestępczości: teorie specyficzne (powstałe na potrzeby wyjaśniania przestępczości) i aplikacja teorii niespecyficznych (powstałych w innych obszarach psychologii)
- Wybrane rodzaje przestępczości (przemoc w związkach intymnych i przemoc domowa, stalking, zabójstwa oraz terroryzm) – specyfika i etiologia
- Zaburzenia psychiczne a przestępczość
- Procesy decyzyjne u przestępców
- Wiktymizacja – uwarunkowania i konsekwencje
- Neuropsychologia ofiary przestępstwa a psychoneurotraumatologia
- Związki mózg – zachowanie przestępcze
- Funkcje wykonawcze jako regulatory uspołecznionego zachowania
- Układ nagrody mózgu i układ limbiczny jako układy motywacyjne, których zaburzenia prowadzą do dysregulacji zachowań społecznych
- Znaczenie empatii i jej neuropsychologicznych uwarunkowań dla rozumienia etiologii przestępczości
- Metody neuropsychologiczne pomiaru funkcji wykonawczych, funkcji układu nagrody i funkcji czołowo-limbicznych
- Neuropsychologiczna diagnoza kryminalistyczna
- Ocena gotowości do udziału w przesłuchaniu
- Rola psychologa w odbieraniu i ocenie zeznań
- Tradycyjne metody przesłuchania świadka
- Teorie psychologiczne jako podstawa opracowywania neutralnych metod prowadzenia przesłuchania – wywiad poznawczy
- Przesłuchanie podejrzanego i przyznanie się do winy
- Przesłuchanie dziecka
- Psychologiczna diagnoza świadka
- Procedura Statement Validity Assessment (SVA) w ocenie wiarygodności zeznań świadków
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Potrafi opisać i odnieść do jednostkowego przypadku ogólne i specyficzne wyjaśnienia etiologii przestępczości
- Potrafi opisać i rozumie znaczenie zróżnicowanie w populacji przestępców, w tym ze względu na występujące u nich zaburzenia psychiczne
- Potrafi opisać i wyjaśnić przebieg procesów decyzyjnych u przestępców
- Potrafi opisać uwarunkowania i konsekwencje wiktymizacji, w tym konsekwencje neuropsychologiczne
- Potrafi opisać i odnieść do jednostkowego przypadku neuropsychologiczne uwarunkowania przestępczości
- Rozumie znaczenie diagnozy neuropsychologicznej przestępców i potrafi ją przeprowadzić
- Potrafi zidentyfikować́ i opisać́ procesy psychiczne zachodzące podczas przesłuchania
- Potrafi przeprowadzić psychologiczną diagnozę świadka
- Potrafi zastosować podstawowe narzędzi służące do oceny psychologicznej wiarygodności zeznań
- Potrafi opisać́ sposoby prowadzenia przesłuchania i uwarunkowania ich skuteczności
Kryteria oceniania
• Test wiadomości - ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi
Konwersatoria:
• Zaliczenie pisemne (ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi) + 80% obecność na zajęciach
Ćwiczenia:
• Zaliczenie pisemne (ocena pozytywna ponad 50% poprawnych odpowiedzi) + 80% obecność na zajęciach
Literatura
1. Ackerman, M. (2006). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 4).
2. Aronson, E., Tavris, C. (2013). Błądzą wszyscy (ale nie ja). Warszawa: Smak słowa (r. 5).
3. Baron-Cohen, S. (2014). Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa. Sopot: Smak słowa (r. 2 i 5).
4. Bauer, J. (2008). Empatia. Co potrafią neurony lustrzane. Warszawa: PWN (r. 2 i 3).
5. Bernasco, W., van Gelder, J-L., Elffers, H. (2017). The Oxford Handbook of Offender Decision Making. Oxford: Oxford University Press.
6. Budzyńska, A. (2007). Jak przesłuchiwać́ dziecko. Poradnik dla profesjonalistów uczestniczących w przesłuchiwaniu małoletnich świadków. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.
7. Cummings, J., Mega M. (2005). Neuropsychiatria. Wrocław: Elevier Urban & Partner (r. 5, 23 i 24).
8. Damasio, A. R. (2016). Błąd Karteziusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Wydawnictwo REBIS (r. 3, 4 i 9).
9. Davies, G., Beech, A. R. (2012). Forensic psychology. Crime, justice, law, interventons. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
10. Dukała, K. (2014). Przesłuchanie poznawcze oraz Samodzielnie Wykonywane Przesłuchanie (Self- Administred Interview) jako metoda wspomagania procesu przypominania informacji u świadka. [W:] M. Szpitalak, K. Kasparek (red.), Psychologia sądowa, Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo UJ.
11. Głazowska, A. (2011). Procesy poznawcze a trauma – wiarygodność świadka. [w:] A. Widera-Wysoczańska i A. Kuczyńska (red.). Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje (s. 421 – 431). Warszawa: Difin SA.
12. Gruza, E. (2012). Psychologia sądowa dla prawników. Wolters Kluwer (r. 3, 5.2, 5.3 i 6).
13. Herzyk, A., Krukow, P. (2009). Organizacja strukturalno-funkcjonalna mózgu w regulacji procesów psychicznych oraz ich zaburzenia w postaci zachowań agresywnych. [w:] B. Kaczmarek (red.) Neuropsychologiczne uwarunkowania kontroli zachowania u dorosłych sprawców przestępstw (s. 11-25). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
14. Hickok, G (2016). Mit neuronów lustrzanych. Kraków: Copernicus Center Press (r. 8 i 9).
15. Hołyst, B. (2018). Psychologia kryminalistyczna: diagnoza i praktyka. Warszawa: Difin.
16. Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Wach E. (2012). Trudny świadek: dziecko. Na wokandzie, 2(12), 34-36.
17. Kaczmarek, B. (2009). Mózg aspołeczny. [w:] B. Kaczmarek (red.) Neuropsychologiczne uwarunkowania kontroli zachowania u dorosłych sprawców przestępstw (s. 27-38). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
18. Ledwoch, B., Krukow P. (2009). Metodologia badań. [w:] B. Kaczmarek (red.) Neuropsychologiczne uwarunkowania kontroli zachowania u dorosłych sprawców przestępstw (s. 39-46). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
19. Ledwoch, B. (2010). Ewolucja pojęć i poglądów w neuropsychologii oraz ich przydatność w neuropsychologii sądowej. W: B. Gula, I. Niewiadomska, M. Wysocja-Pleczyk (red.). Białe plamy w psychologii sądowej (s. 41-47). W: Kraków: Wydawnictwo UJ.
20. .Ledwoch B., Krukow P. (2009). Metodologia badań. [w:] B. Kaczmarek (red.) Neuropsychologiczne uwarunkowania kontroli zachowania u dorosłych sprawców przestępstw (s. 39-46). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
21. Memon, A., Vrij, A., Bull, R. (2003). Prawo i psychologia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 1, 4-8).
22. Nowakowski, K. (2010). Psychopatia a inteligencja emocjonalna mężczyzn odbywających karę pozbawienia wolności. [w:] B. Gula, I. Niewiadomska, M. Wysocka-Pleczyk (red.) Białe plamy w psychologii sądowej (s. 221 – 230). Kraków: Wydawnictwo UJ.
23. Pastwa-Wojciechowska B. (2017). Psychopaci. Sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia (r. 3).
24. Pastwa-Wojciechowska, B., Błażek, M., Kaźmierczak, M. (2015). Jakość opinii sądowo- psychologicznych - między oczekiwaniami i wymaganiami wymiaru sprawiedliwości. [w:] M. Szpitalak, K. Kasperek (red.), Psychologia sądowa. Wybrane zagadnienia (49-74). Kraków, Wydawnictwo UJ.
25. Rode, D. (2018). Psychologiczne i relacyjne wyznaczniki przemocy domowej. Charakterystyka sprawców. Warszawa: Supremalex.
26. Rostowski, J. (2012). Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Warszawa: Difin SA. (cz. 3, r. 1 i 2).
27. Roszyk, A. (2011). Diagnozowanie sprawców przestępstw seksualnych w procesie terapii. [w:] Iniewicz G., Mijas M. (red.). Seksualność człowieka. Wybrane zagadnienia. (s. 113-131) Kraków Wydawnictwo UJ.
28. Roszyk, A. (2016). Neuronalne podstawy mentalizacji. [w:] L. Cierpiałkowska, D. Górska (red.), Mentalizacja z perspektywy rozwojowej i klinicznej (s. 112-139). Poznań: Wydawnictwo naukowe PWN.
29. Roszyk, A. (2017). Neuropsychologiczne uwarunkowania przestępstw seksualnych. Nieopublikowana rozprawa doktorska (r. 4).
30. Szpitalak, M. (2015). Wpływ społeczny w kontekście sądowym: Sugestialność interrogatywna, [w:] D. Doliński, E. Mandal (red.). Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
31. Vrij, A. (2008). Detecting Lies and Deceit: Pitfalls and Opportunities. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
32. Walsh, K., Darby, D. (2008). Neuropsychologia Kliniczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. s. 431-443.
33. Widera-Wysoczańska, A. (2011). PTSD „proste” i „złożone” jako konsekwencje zdarzeń traumatycznych u osób dorosłych. [w:] A. Widera-Wysoczańska i A. Kuczyńska (red.). Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje (s .92 – 123). Warszawa: Difin SA.
34. Wojciechowski, B.W. (2014). Rola procesowa biegłego a psychologiczna analiza treści zeznań świadków. [w:] E. Habzda-Siwek, J. Kabzińska (red.), Psychologia i prawo. Miedzy teorią i praktyką (s. 87-99). Sopot: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: