Psychologia stosowana - Specjalność: Doradztwo personalne I 23-PSDM-SDP
‒ Doradztwo personalne - wprowadzenie w problematykę.
‒ Diagnoza organizacji (zjawisk, postaw i opinii pracowniczych) - metodyka, przedmiot, narzędzia.
‒ Diagnoza wybranych problemów organizacyjnych.
‒ Dobrostan pracowników.
‒ Pozytywne postawy wobec pracy: lojalność a przywiązanie organizacyjne, satysfakcja i zaangażowanie.
‒ Funkcjonalne zachowania pracowników – zachowania obywatelskie w organizacji
‒ Dysfunkcjonalne zachowania w pracy: stres w pracy, wypalenie zawodowe.
‒ Dysfunkcjonalne zachowania w pracy: pracoholizm. Diagnoza uzależnienia od pracy.
‒ Równowaga pomiędzy pracą a życiem osobistym, zjawisko karoshi
‒ Patologie w organizacji. Diagnozowanie wybranych problemów organizacyjnych.
‒ Zarządzanie różnorodnością w organizacjach. Dyskryminacja ze względu na płeć i wiek.
‒ Zarządzanie personelem w przedsiębiorstwach międzynarodowych, różnice kulturowe zachowań w biznesie, psychospołeczne problemy migracji zarobkowych
‒ Zarządzanie wiedzą w organizacjach.
‒ Zespoły pracownicze. Projektowanie środowiska i pracy zespołów w sposób sprzyjający efektywności i dobrostanowi.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
‒ Identyfikuje zastosowanie psychologii w obszarze działań diagnostycznych i pomocowych w psychologii pracy i organizacji
‒ Posiada wiedzę na temat wyjaśniania adaptacyjnego i dezadaptacyjnego funkcjonowania człowieka w kontekście pracy
‒ Zna etapy postępowania diagnostycznego, zasady prowadzenia diagnozy w organizacji oraz sposoby integracji uzyskanych rezultatów w różnych narzędziach badawczych.
‒ Zna warunki stosowania różnych narzędzi badawczych i diagnostycznych, ich administracji w organizacjach i interpretacji uzyskanych rezultatów.
‒ Umie wyszukiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, z wykorzystaniem Internetu, ze świadomością działających w nim mechanizmów.
‒ Umie zaplanować, przygotować i przeprowadzić badania empiryczne, a także dokonać analizy statystycznej oraz interpretacji wyników tych analiz. Potrafi poprawnie zoperacjonalizować zmienne oraz umiejętnie stosuje i interpretuje narzędzia statystyczne.
‒ Rozpoznaje i krytycznie ocenia istotę i przebieg procesów grupowych z perspektywy pracownika i zespołu oraz całej organizacji
‒ Umie nawiązać kontakt i prowadzić postępowanie diagnostyczne z pracownikami
‒ Tworzy szczegółową dokumentację wyników realizacji zadań badawczych. Potrafi przygotować raport zawierające omówienie tych wyników, wnioski z badania i rekomendacje.
‒ Potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania konkretnego problemu diagnostycznego oraz zaplanować i przeprowadzić badanie opinii pracowniczych, a także zinterpretować uzyskane rezultaty
‒ Przejawia aktywną postawę w rozwiązywaniu problemów naukowych na podstawie analizy i oceny dostępnych danych.
‒ Potrafi nawiązać kontakt i współpracować z różnymi grupami społecznymi, w odmiennych warunkach środowiskowych.
‒ Jest przygotowany do systematycznej pracy nad projektami długofalowymi i potrafi określić priorytety w ramach wykonywanych zadań i współpracować w zakresie zarządzania nimi i ich ewaluacji.
Kryteria oceniania
‒ Egzamin z „otwartą książką”
‒ Kolokwium zaliczeniowe
‒ Projekt (diagnoza zespołu pracowników)
Literatura
‒ Borg, I., Mastrangelo, P. (2008). Employee Surveys in Management. Hogreffe & Huber Publishers
‒ Chirkowska-Smolak, T. (2020). Psychologiczna diagnoza zachowań i zjawisk w organizacji. W: B. Rożnowski, P. Fortuna (red.) Psychologia biznesu, PWN
‒ Chirkowska-Smolak, T. (2017). Wykorzystanie zogniskowanych wywiadów grupowych (badań focusowych) do pomiaru postaw pracowniczych. W: T. Chirkowska-Smolak, A. Hauziński (red.). Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (s. 41-54). Kraków: Libron. (ResearchGate)
‒ Chmiel, N., Fraccaroli, F., Sverke, M. (2017) (red.). An Introduction to Work and Organizational Psychology: An International Perspective. Wilye Blackwell
‒ Czarnota-Bojarska, J. (2017). Psychologia pracy i organizacji oparta na dowodach. W: T. Chirkowska-Smolak, A. Hauziński (red.). Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (s. 17-24). Kraków: Libron. (ResearchGate)
‒ Grobelny, J., Kampioni-Zawadka, M. (2017). Wykorzystanie kwestionariuszy przy podejmowaniu decyzji i zarządzaniu organizacją. W: T. Chirkowska-Smolak, A. Hauziński (red.). Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (s. 25-40). Kraków: Libron. (ResearchGate)
‒ Jex, S. M., Britt, T. W. (2008). Organizational Psychology. A Scientist-Practitioner Approach. Second Edition. John Wiley & Sons.
‒ Kozlowski, S. (2012). The Oxford Handbook of Organizational Psychology, Oxford University Press - tomy 1-2.
‒ Robbins, S., Judge, T. (2017). Organizational Behavior, 17th Edition. Pearson Education Limited.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: