Psychologia społeczna II 23-PSDM-PSP2
Treści programowe:
Modele teoretyczne interakcji społecznych: teoria wymiany społecznej Homansa, analiza transakcyjna Berne, perspektywa dramaturgiczna Goffmana.
Rozwój grupy i procesy socjalizacji, normy i role grupowe, procesy grupowe, myślenie grupowe, metody analizy struktury grupy: socjogram.
Podstawy komunikowania się w małych grupach; modele grupowego podejmowania decyzji.
Wpływ społeczny a manipulacja, manipulacje wykorzystujące automatyzmy, dysonans poznawczy i emocje - przeciwstawianie się im; syndrom osobowości makiawelistycznej, autorytarnej i dogmatycznej.
Publiczny konformizm a prywatna akceptacja; czynniki kształtujące postawy, metody ich zmiany i uodpornienie na zmianę postaw.
Teorie i wyznaczniki pomocności, relacje pomiędzy biorcą a dawcą pomocy, metody zwiększania prospołeczności.
Definicja i rodzaje agresji interpersonalnej; agresywność a subkultury młodzieżowe; teorie agresji, sposoby redukowania i kontroli agresji.
Konflikt i współpraca międzygrupowa, rodzaje współzależności; źródła konfliktu; dynamika i konsekwencje konfliktu w organizacji; kierowanie sytuacją konfliktową w organizacji; sposoby rozwiązywania konfliktów; dylematy społeczne.
Teorie i wyznaczniki atrakcyjności interpersonalnej; trójskładnikowa teoria miłości, dynamika bliskiego związku.
Płeć i role płciowe, koncepcje ewolucjonistyczne i zróżnicowanej socjalizacji kobiet i mężczyzn.
Style władzy, model władzy Frencha i Ravena, cechy i typy przywódcy, teorie sytuacyjne i interakcyjne, paradygmaty i style przywództwa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu:
PSP2_01 Opisuje wybrane teorie interakcji społecznych i interpretuje w języku tych teorii zjawiska społeczne. K_W01, K_W04, K_W12, K_U05, K_U06
PSP2_02 Charakteryzuje pojęcia i procesy opisujące grupę, jej dynamikę i strukturę, komunikowanie się członków grupy i podejmowanie przez nich decyzji; sporządza socjogram. K_W04, K_W10, K_W12, K_W14, K_U05, K_K02, K_K03, K_K05, K_K06, K_K08
PSP2_03 Zna techniki wpływu społecznego i wie jak bronić się przed nimi; konstruuje skuteczny przekaz perswazyjny; rozpoznaje związki osobowości z manipulacjami. K_W04, K_W10, K_U02, K_U05, K_W07, K_U07,
K_K02, K_K06, K_K08, K_K09, K_K10
PSP2_04 Objaśnia teorie zachowań prospołecznych i czynniki
wpływające na skłonność ludzi do pomagania innym;
formułuje interwencje zwiększające prospołeczność. K_W04, K_W10, K_U05, K_U10, K_K01, K_K02, K_K06, K_K10, K_K13
PSP2_05 Nakreśla interwencje redukujące agresję przeznaczone dla jednostek i grup społecznych; przejawia wrażliwość na negatywne konsekwencje agresji w życiu społecznym. K_W04, K_W10, K_U05, K_U08, K_U10, K_K02, K_K06, K_K09, K_K10, K_K13
PSP2_06 Przejawia zdolność do podjęcia roli negocjatora i mediatora; rozpoznaje źródła konfliktów społecznych i projektuje metody ich rozwiązywania; wskazuje jak kierować konfliktem w organizacji. K_W04, K_W10, K_U05, K_U10, K_K06, K_K08, K_K10, K_K13
PSP2_07 Zna teorie i wyznaczniki atrakcyjności interpersonalnej, na tej podstawie prognozuje przebieg relacji; opisuje trójskładnikową teorie miłości i dynamikę związku miłosnego. K_W04, K_U05, K_W07, K_U07, K_K02
PSP2_08 Objaśnia modele, style władzy i przywództwa oraz typy i cechy przywódcy; potrafi dobrać styl kierowania do sytuacji. K_W04, K_U05, K_W07, K_U07, K_K06, K_K08, K_K10
PSP2_09 Jest wrażliwy na etyczny aspekt wpływu społecznego i zorientowany na interwencje, których celem jest pozytywna zmiana społeczna. K_W04, K_W10, K_W15, K_U05, K_K01, K_K05
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, kolokwium pisemne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Adams, K., Galanes, G.J. (2008). Komunikacja w grupach (rozdziały 3, 5, 7). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Aronson, E., Wilson, T., Akert, R. (2006). Psychologia społeczna (rozdziały 7, 8, 11, 12). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa (rozdziały 3, 4, 5). Gdańsk: GWP.
Brzeziński, J. (red). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (rozdział: Socjometria). Warszawa: PWN.
Cialdini, R. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP
Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego (rozdziały 1, 2, 4, 5). Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum.
Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy (rozdziały: 2, 3, 4). Gdańsk: GWP.
Draheim, S. E. (2002). Dwa typy osobowości z tendencją do manipulacji interpersonalnych a zdolność rozpoznawania mikroekspresji mimicznych. Czasopismo Psychologiczne, 8(2), 131-148.
Grzyb, T. (2017). Eksperyment terenowy w psychologii społecznej. Metodologia, etyka, praktyka (rozdział 2, 3). Warszawa: PWN.
Gut, J., Haman, W. (2009). Docenić konflikt - od walki i manipulacji do współpracy (część III). Warszawa: Wydawnictwo Kontrakt.
Krahe, B. (2005). Agresja (rozdz. 9). Gdańsk: GWP.
Krzemiński, I. (2000). Co się dzieje między ludźmi (rozdziały 3, 4, 5). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Literackie Open. Wydawnictwo Jacek Santorski.
Nęcki, Z. (2005). Negocjacje w biznesie (rozdział 2, 3). Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu - PSB.
Oyster C.K. (2002). Grupy (rozdział 3). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Pilch, J. (2015). Ciemna strona wywierania wpływu. Makiawelizm, narcyzm i psychopatia w badaniach wpływu społecznego. W: E. Mandal i D. Doliński (red.), Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych (s. 231-251). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Witkowski, T. (2004). Psychomanipulacje. Jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić (s. 264 – 273). Wrocław: Biblioteka Moderatora
Wojciszke, B. (2019). Psychologia społeczna (rozdziały 1.3, 1.4, 7, 8.4, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: