Psychologia różnic indywidualnych 23-PSDM-PRI
Głównym celem wykładu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć i teorii wyjaśniających istnienie różnic
indywidualnych w funkcjonowaniu i zachowaniu człowieka. Przedstawiane są następujące zagadnienia:
1. podstawowe kategorie opisu różnic indywidualnych;
2. genetyczne i środowiskowe determinanty różnic indywidualnych;
3. klasyczne i współczesne koncepcje temperamentu;
4. teorie inteligencji (czynnikowe, poznawcze, integracyjne);
5. biologiczne korelaty inteligencji.
Głównym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami w badaniach nad strukturą i funkcjonalnym
znaczeniem temperamentu, stylów poznawczych oraz inteligencji. Konwersatorium ma również rozwijać umiejętność analizowania
zachowań pod kątem ich interindywidualnej zmienności, a także pogłębiać wiedzę na temat czynników warunkujących tę zmienność.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
1. potrafi ujmować analizowane zjawiska z uwzględnieniem ich międzyosobniczej zmienności oraz w wielorakim uwarunkowaniu;
2. posiada wiedzę na temat genetycznych i środowiskowych determinant różnic indywidualnych;
3. potrafi integrować wiedzę o czynnikach temperamentalnych i poznawczych (inteligencja, style poznawcze) w całościowy obraz funkcjonowania
człowieka;
4. potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych własnych i tych ludzi, z którymi spotka
się w swojej przyszłej pracy zawodowej;
5. posługuje się refleksyjnie i krytycznie koncepcjami o różnym rodowodzie teoretycznym;
6. posiada wiedzę na temat metod pomiaru różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Kolokwium pisemne.
Test.
Prezentacja multimedialna.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń i konwersatoriów jest obecność na co najmniej 80% zajęć.
bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% maks. liczby pkt.
dobry plus (+db; 4,5): 81-90%
dobry (db; 4,0): 71-80%
dostateczny plus (+dst; 3,5): 61-70%
dostateczny (dst; 3,0): 55-60%
niedostateczny (ndst; 2,0): 0-54%
Literatura
Obowiązkowa:
Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. s. 40-46, 47-57, 68-69, 73-93, 96-97, 98-105, 113-114, 119-123, 128-137, 154-156, 157-165, 171-178, 192-198, 199-230, 232-249, 250-253, 267-268, 307-310, 315-320, 329-344, 345-368, 472-490, 508-549.
Cyniak-Cieciura, M., Zawadzki, B., Strelau, J. (2016). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu: Wersja Zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. s. 4-22, 62-66.
Uzupełniająca:
Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: GWP. s. 13-148.
Oniszczenko, W. (2005). Genetyczne podstawy ludzkich zachowań. Przegląd badań w populacji polskiej. Gdańsk: GWP.
Plomin, R., DeFries, J.C., McClearn, G.E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. s. 24-37, 47-58, 90-111, 178-201, 320-342.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: