Psychologia stosowana: Psychologia społeczna 23-PSDM-PPS
- Komunikowanie masowe jako narzędzie cywilizacji konsumpcji: produktów, marek, usług, idei. Zjawiska konwergencji, formatowania, efektu sufitowego.
- Teorie i modele komunikowania masowego. Teorie porządku obrad, magicznego pocisku, ograniczonych efektów.
- Medialne wizerunki społecznej rzeczywistości: polityka, reklama, media społecznościowe, idole i celebryci. Życie jako medialna narracja.
- Analiza i kreowanie wizerunku osób, marek, instytucji, zawodów publicznych: celebryci, influencerzy, politycy, organizacje, psychologowie.
- Techniki wpływu społecznego w instytucjonalnym budowaniu wizerunku publicznego: perswazja, marketing komercyjny, społeczny, polityczny, marketing w mediach społecznościowych.
- Społeczno – kulturowe źródła, normy, wzorce, motywy zachowań autoprezentacyjnych
- Media społecznościowe jako narzędzia budowania wizerunku; strategie autoprezentacyjne w mediach społecznościowych; dylematy autoprezentacyjne w mediach społecznościowych: autoprezentacja autentyczna, fałszywa i wybiórcza – aspekt etyczny
- Marka osobista a marka instytucji; strategie kreowania marki osobistej i marki instytucji w mediach społecznościowych; funkcje osobowego wizerunku marki; kongruencja wizerunku marki i wizerunku konsumenta; psychospołeczne uwarunkowania osobowościowego wizerunku marki.
- Strategie, modyfikatory, facylitatory - inhibitory wywierania wrażenia w zachowaniach autoprezentacyjnych
- Brief kreatywny działań wizerunkowych w promocji produktu, marki, usługi, organizacji. Szczegółowa charakterystyka: konkurencji, segmentacji rynku docelowego, pozycjonowania itp.
- Strategie autoprezentacji prowokującej i opartej na krytyce; manipulacyjny charakter prowokacji, krytyka jako narzędzie walki; przyczyny, narzędzia i aspekt etyczny dyskredytacji.
- Charakterystyka i porównanie Ja wirtualnego z Ja rzeczywistym; rola osobowości w autoprezentacji Ja wirtualnego; teoria spostrzegania siebie a tworzenie Ja wirtualnego; kultura narcyzmu a życie na pokaz; narcyz w mediach społecznościowych.
- Społeczne wizerunki płci.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka będzie:
- Adekwatnie ujmować zjawiska i procesy komunikowania społecznego, z uwzględnieniem specyfiki współczesnych mediów, w szczególności mediów elektronicznych.
- Trafnie posługiwać się pojęciami i teoriami psychologii mediów w analizie ich wpływu na zachowania społeczne jednostek i grup.
- Analizować i projektować działania z zakresu komunikowania masowego, jako nośników medialnego wizerunku rzeczywistości społecznej
- Diagnozować i interpretować strategie i techniki kreowania wizerunków publicznych osób, zawodów, instytucji
- Rozpoznawać wykorzystywanie mechanizmów wpływu społecznego w manipulowaniu wizerunkiem w działaniach politycznych, komercyjnych, społecznych
- Być świadomym etycznych problemów wykorzystywania i promowania wizerunku w sferze prywatnej i publicznej
- Umiejętnie rozumieć i diagnozować zachowania autoprezentacyjne ludzi w różnych sytuacjach społeczno – kulturowych
- Projektować i koordynować działania służące kształtowaniu umiejętności aktywnego wywierania wrażenia w sytuacjach społecznej ekspozycji
- Być świadomym możliwości i ograniczeń własnych zachowań autoprezentacyjnych – werbalnych i niewerbalnych.
- Podejmować psychologiczne działania doradcze w zakresie budowania strategii i technik wizerunkowych osób i instytucji
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - wykład (test online via MOODLE)
Kolokwium pisemne - konwersatorium (test online via MOODLE)
Projekt i prezentacja multimedialna - ćwiczenia
Praktyki zawodowe
Ćwiczenia terenowe (zajęcia zdalne via Teams). Terminy zajęć w semestrze zimowym:
8.01.2021 9:00-13:00
12.01.2021 15:00-19:00
19.01.2021 15:00-19:00
22.01.2021 9:00-13:00
5.02.2021 9:00-13:00
Tematyka: Tworzenie wizerunku wybranego podmiotu publicznego.
Literatura
Literatura podstawowa:
Aboujaoude E. (2012). Wirtualna osobowość naszych czasów (s. 13-82). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Arcimowicz, K. (2003). Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda-Fałsz-Stereotyp (rozdz. 3). Gdańsk: GWP.
Attrill, A. (2015). Cyberpsychology (rozdz. 2 i 7). Oxford: University Press.
Attrill, A., Fullwood, C. (2016). Applied cyberpsychology (rozdz. 1). Palgrave Macmillan.
Białopiotrowicz, G. (2009). Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce (rozdz. 1). Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
Cwalina, W., Falkowski, A. (2006). Marketing polityczny – perspektywa psychologiczna (rozdz. 4, 5 i 7). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Godzic, W. (2007). Znani z tego, że są znani. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Gorbaniuk, O. (2011). Personifikacja marki. Perspektywa psychologiczna i marketingowa (rozdz. 7 i 8). Lublin: Wydawnictwo KUL
Karwat, M. (2007). O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika (rozdz. 2, 5). Warszawa: PWN.
Leary, M. (2003). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji (rozdz.6). Gdańsk: GWP.
Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania (rozdz. 10). Warszawa: PWN.
McQuail, D (2008). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN.
Michalska-Dominiak B., Grocholiński P. (2019). Poradnik design thinking – czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie. Onepress.
Ociepka, B. (2003) Public relations w teorii i praktyce (rozdz.1). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Olędzki, J., Tworzydło, D. (2006). Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju (rozdz.2). Warszawa: PWN.
Pratkanis, A., Aronson, E. (2003). Wiek propagandy. Warszawa: PWN.
Rudzewicz, A., Grzybowska-Brzezińska, M., Wojtkowska, A. (2015). Wizerunek kobiety w reklamie internetowej w zależności od płci adresatów przekazu. Handel Wewnętrzny, 1(354), 231-240.
Samardakiewicz, E., Gorbaniuk, O. (2011). Zarządzanie antykryzysowe a wizerunek firmy. Organization and Management, 147(4). 79-91.
Szybińska, K., Mroczkowska, D., Toeplitz, Z. (2004). Obraz psychologa w oczach nie psychologów. Przegląd Psychologiczny, 47, 2, 191-219.
Winterhoff-Spurk, P. (2007). Psychologia mediów. Warszawa: WAM.
Wojciszke, B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego (rozdz. 4). Gdańsk: GWP.
Źródła internetowe:
Badora B. (2013). Polacy o zarobkach różnych grup zawodowych. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_127_13.PDF
Badora B., Roguska B. (2004). Opinia społeczna na temat zawodów zaufania publicznego. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2004/K_073_04.PDF
Cybulska A. (2013). Prestiż zawodów. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_164_13.PDF
Feliksiak M. (2012). Wizerunek nauczycieli. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_173_12.PDF
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: