Psychometria 23-PSDM-PME
- http://Elearning.amu.edu.pl (w cyklu 2021/SZ)
- http://Elearning.amu.edu.pl (w cyklu 2022/SZ)
- http://Elearning.amu.edu.pl (w cyklu 2023/SZ)
- http://Elearning.amu.edu.pl (w cyklu 2024/SZ)
Test psychometryczny jako narzędzie pomiaru
Procedura standaryzacji
Wprowadzenie do teorii rzetelności testów psychologicznych
Trafność testu
Normalizacja
Adaptacja kulturowa i psychometryczna
Konstruowanie testu – podstawowe procedury konstrukcji
Konstruowanie testu – podstawowe procedury analizy
Etyczne i społeczne aspekty badań testowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2022/SZ: |
Efekty kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI
(K_U04) Umiejętność posługiwania się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu psychometrii
(K_U14) Umiejętność interpretowania wyników testowych i trafnego oraz refleksyjnego formułowania wniosków diagnostycznych na ich podstawie
KOMPETENCJE
(K_K05 Korzystanie ze zdobytej wiedzy o standardach prawidłowego doboru i stosowania testowych form narzędzi badawczych
(K_ )7) Umiejętność prowadzenia badań testowych
WIEDZA
(K_W09) Dysponowanie wiedzą dotyczącą natury pomiaru testowego
(K_W011) Dysponowanie wiedzą obejmującą klasyczne kryteria dobroci testów psychologicznych, umiejętność odróżniania testu psychologicznego od pseudo-testu
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin pisemny (testowy - 40 pytań; czas 30 minut): 60% możliwych do uzyskania punktów - ocena dostateczna
Konwersatorium - średnia z dwóch ocen:
1. Raport z badania: Skala ocen za raport
dst - raport zawierający:
- opis kontraktu z osobą badaną,
- poprawnie przeliczone wyniki,
- opis warunków badania w kontekście procesu testowania.
bdb - jak wyżej plus:
- formalnie poprawny raport,
- interpretacja wyników,
- pytania badawcze wynikające z profilu,
- przygotowana informacja zwrotna dla badanej osoby.
2. Średnia ocena za uczestnictwo w zajęciach:
- na każdych zajęciach student musi uzyskać co najmniej ocenę dostateczną przez skuteczne rozwiązanie quizu z wiedzy (możliwe jest wiele podejść). Podczas zajęć jest dostępne zadanie dodatkowe, które pozwala uzyskać ocenę dobrą i wymaga pracy samodzielnej na treściach zajęć. Przez tydzień po zajęciach dostępne jest drugie zadanie dodatkowe, które pozwala zdobyć ocenę bdb, a wymaga przeszukania zasobów internetu w celu znalezienia zadanych treści i ich skomentowaniu.
Dla osób, które opuszczą konwersatoria ze względów zdrowotnych (wymagana usprawiedliwiona nieobecność) zaliczenie polegało będzie na zdaniu kolokwium (jeden termin dla całego roku, zaawansowane treści z ćwiczeń i wykładów).
Literatura
Literatura podstawowa:
American Psychological Association, APA (2014). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Anastasi A., Urbina, S (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Brzezinski J. (19961,19972). Metodologia badań psychologicznych (rozdz. 6, pkt. 4: Testy psychologiczne w rękach psychologa; część V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych - wybrane zagadnienia). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Choynowski M. (1971). Podstawy i zastosowania teorii rzetelności testów psychologicznych. W: J. Kozielecki (red.), Problemy psychologii matematycznej (s. 65 - 118) . Warszawa: PWN.
Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Magnusson, D. (1981). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: PWN.
Ricks, J. Jr. (1993). Normy lokalne - kiedy i dlaczego? W: J. Brzeziński, E. Hornowska (Eds.), Z psychometrycznych problemów diagnostyki psychologicznej (s. 49 - 58). Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: