Wprowadzenie do psychologii i historii myśli psychologicznej 23-PSDM-PHM
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
-Podejmuje refleksję nad przedmiotem i metodami oraz procesem poznania (w) psychologii
- Wskazuje korzenie i główne założenia podstawowych nurtów psychologicznych
- Potrafi wskazać kontekst historyczno-kulturowy genezy i rozwoju koncepcji psychologicznych
- Deszyfruje i analizuje podstawowe metafory człowieka w psychologii
- Rozumie główne pytania i problemy współczesnej psychologii
- Potrafi prowadzić dyskusję wokół statusu i tożsamości psychologii jako nauki
- Zna dokonania polskiej psychologii na tle psychologii światowej i europejskiej
- Jest świadomy praw i obowiązków związanych z wykonywaniem zawodu psychologa
Kryteria oceniania
Egzamin testowy, minimum 51% pkt do zaliczenia
Kolokwium- minimum 51% pkt do zaliczenia
Kryteria oceny Eseju i Prezentacji – (szczegółowe w materiałach dla studentów)
Minimum 80% obecności na zajęciach ćwiczeniowych
bardzo dobry (bdb; 5,0): student osiągnął planowane efekty uczenia się obejmujące wszystkie istotne aspekty w stopniu zaawansowanym
dobry plus (+db; 4,5): student osiągnął planowane efekty uczenia się obejmujące wszystkie istotne aspekty w stopniu bardzo wysokim, mogły pojawić się nieliczne błędy lub niepoprawności
dobry (db; 4,0): student osiągnął planowane efekty uczenia się obejmujące istotne aspekty w stopniu dobrym, mogły pojawić się błędy lub niepoprawności
dostateczny plus (+dst; 3,5): student osiągnął planowane efekty uczenia się bez niektórych ważnych aspektów, mogły pojawić się poważniejsze błędy lub niepoprawności
dostateczny (dst; 3,0): student osiągnął planowane efekty uczenia się bez niektórych ważnych aspektów, mogły pojawić się liczne błędy lub niepoprawności
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie osiągnął planowanych efektów uczenia się
Literatura
Łukaszewski, W. (2003). Wielkie pytania psychologii, rozdz. 3,4,5,8,9. Gdańsk: GWP.
McBurney, D. H. (2002). Myśleć jak psycholog. Gdańsk: GWP.
Pankalla, A. (2011). Mitopcentryczna psychologia kulturowa E. Boescha, rozdz. 1. WNUAM: Poznań.
Rzepa, T. i Dobroczyński, B. (2009). Historia polskiej myśli psychologicznej. Wydawnictwo NaukowePWN: Warszawa.
Stachowski, R. i Dobroczyński, B. (2008). Historia psychologii – od Wundta do czasów najnowszych(s. 73–136). W: Strelau, J. i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk.
Stachowski, R. (2004). Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów współczesnych. Warszawa. Wydawnictwo Scholar.Tomaszewski, T. (1998). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: