SF: Myślenie krytyczne 23-PSDM-MKR
Zajęcia adresowane są do osób zainteresowanych sprawdzeniem swoich umiejętności krytycznego wyszukiwania i analizowania rzetelnych informacji. Zajęcia łączą formę konwersatorium i warsztatów.
Krytyczne myślenie to obiektywna analiza i ocena zagadnienia w celu sformułowania sądu. Według szerokiej definicji krytyczne myślenie intelektualnie zdyscyplinowanym procesem aktywnej i umiejętnej konceptualizacji, zastosowania, analizowania, syntetyzowania oraz/lub oceniania informacji zgromadzonej albo wytworzonej przez obserwację, doświadczenie, rozważania, myślenie lub komunikację, służącym jako przewodnik do przekonań i działań. Jego podstawowe cechy to: klarowność wypowiedzi, precyzja myślenia i umiejętność stawiania precyzyjnych pytań i odpowiedzi, odnoszenie treści wypowiedzi do stanów faktycznych, refleksyjny sceptycyzm, dyscyplina myślenia, skoncentrowanie na tym, co naprawdę ważne w danej sprawie, spójność, poprawność logiczna, uwzględnianie wszystkich aspekty sprawy, brak uprzedzeń, bezstronność i wolność od tendencyjności lub przyjętych z góry założeń.
Krytyczne myślenie jest nierozerwalnie związane z krytycznym słuchaniem. Chcąc efektywnie nauczyć myślenia krytycznego, należy wyrobić sobie umiejętność krytycznego słuchania.
Celem jest również uświadomienie roli własnej aktywności studentów w procesie poszerzania własnej wiedzy oraz budowania profesjonalnych umiejętności.
W części wstępnej zajmiemy się formami myślenia (myślenie naukowe, potoczne, zdroworozsądkowe) oraz uwarunkowaniami naszego myślenia. W część drugiej, zasadniczej poddamy analizie wybrane teksty i przedyskutujemy niektóre współczesne problemy, obecne w dyskursie publicznym.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
• opisać i zastosować podstawowe metody i strategie badawcze nauk empirycznych
• wyszukać, analizować, krytycznie ocenić, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych
• trafnie definiuje pojęcia języka potocznego i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach
• wykryć zależności między tezami pisemnych i ustnych wypowiedzi filozoficznych; zna podstawy logiki oraz typowe strategie argumentacyjne
• na poziomie elementarnym konstruować krytyczne argumenty, formułować odpowiedzi na krytykę w świetle dostępnych świadectw empirycznych
• współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
• odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
• prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Kryteria oceniania
Przygotowanie eseju w grupach.
W mojej intencji ważnym celem tych zajęć jest upowszechnianie wiedzy na temat myślenia krytycznego. Chciałbym, żeby efekty pracy na tym seminarium trafiły (za akceptacją uczestników seminarium) do bloga https://www.blogger.com/blog/posts/3452277735973861223?pli=1
Literatura
Literatura obowiązkowa
Dąbrowski, A. (2016). Czy logika pragmatyczna jest dobrą alternatywą edukacyjną dla krytycznego myślenia? NAUKA, 2, 143-162.
Górniak-Kocikowska, K. (2014). Krytyczne myślenie a krytyczne słuchanie (przyczynek do dydaktyki filozofii). Analiza i Egzystencja, 25, 19-30.
Olechowski, M. (2012). Kryzys psychologii, psychologia kryzysu. Psychologia Społeczna, 3(22), 227–233.
Paluchowski, W.J. (2010). Diagnoza oparta na dowodach empirycznych – czy potrzebny jest „polski Buros”? Roczniki Psychologiczne, 13(2), 7-27.
Piskorz, J., Paluchowski, W. J. (2004). Argumentowanie i zmiana postaw. W: Paluchowski W. J., Bartkowiak G. (red.). Psychologia a promocja – w poszukiwaniu skuteczności, (13-47), Poznań: Wydawnictwo Rys.
Proctor, R. N. (2011). A History of the Knowledge - and Ignorance - of Harms from Cigarettes in Canada, 1950-2000. Expert Report for Letourneau vs. Imperial Tobacco Canada Ltd., et al. and Conseil Québécois sur le Tabac et la Santé vs. JTI-Macdonald Corp. et al.
Tokarz, M. (2002). Argumentacja i perswazja. Filozofia Nauki ,10(3/4), 5-39.
Literatura uzupełniająca
Budzicz, Ł. (2015). Dyskusja „po Stapelu”. Wokół rzetelności badań i publikacji w psychologii. Roczniki Psychologiczne, XVIII, 1, 9-24.
Drabik, A. (2011). NLP – narzędzie perswazji czy sztuka manipulacji? Rocznik Kognitywistyczny, 5 , 19-24.
Firestein, S. (2013). The pursuit of ignorance. TED2013
Goc, A. (2014). Strategie argumentacji nierzeczowej a etyka dziennikarska. Analiza wybranych wywiadów z politykami przeprowadzonych przez Tomasza Lisa, Monikę Olejnik i Jacka Żakowskiego. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Litteraria Polonica, 1(23), 135-150.
Gustaw, G., Brocławik, K. (2008). Homeopatia Witkowskiego. Psychologia Społeczna, 4(9), 329–335.
Kalinowski, P., Makara-Studzińska, M., Kowalska, M.E. (2014). Opinie i poglądy młodych osób dotyczące wykonywania szczepień ochronnych. Hygeia Public Health, 49(4), 782-786.
Kamasa, V. (2013).Wojna na listy. Struktura argumentacji w sporach ideologicznych ludzi nauki. [W:] Scripta Manet. Res Novae. Stanisław Puppel, Teresa Tomaszkiewicz (red.) Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 95-104.
Lamża, Ł. (2020). Światy równoległe. Czego uczą nas płaskoziemcy, homeopaci i różdżkarze. Gorlice: Wydawnictwo Czarne.
Leśniak, W., Bała, M.M., Jaeschke, R.Brożek, J.L. (2015).Od danych naukowych do praktycznych zaleceń – tworzenie wytycznych według metodologii GRADE. Polskie Archiwum Medycyny Wewnętrznej; 125, 26-41.
Szalkowska, A., Francuz, P. (2003). Rozumienie informacji prasowej: badania psychologiczne. Przegląd Psychologiczny, 46(1), 79-99.
Talarczyk, M. (2010). Ustawienia rodzin metodą Berta Hellingera – kontrowersje. Psychoterapia, 4(155), 15-33.
Witkowski, T. (2006).Teoria i praktyka NLP w oczach psychologa społecznego. NAUKA, 4, 55-71. (por. też strona)
Materiały sieciowe, w tym ze stron:
http://czlowiek.info/tag/poradnik-myslenia-krytycznego/
http://sceptycznie.pl/o-stowarzyszeniu/
http://www.businessinsider.com/biography-of-tommasso-debenedetti-twitter-hoaxer-2014-11?IR=T
http://www.criticalthinking.pl/czym-jest-krytyczne-myslenie/
https://m.facebook.com/kampaniadowodzikjest/?ref=page_internal&_rdr
https://media.ceo.org.pl/aktualnosci/nie-tylko-fake-newsy
https://migracje.ceo.org.pl/sites/migracje.ceo.org.pl/files/fake_news.pdf
https://pl-pl.facebook.com/lekarzDawidCiemiega
https://sciencebasedmedicine.org/
https://www.zaczekac-na-dusze.pl/agnotologia-ukrywanie-wiedzy.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: