Metodologia badań psychologicznych i statystyka II 23-PSDM-MET2
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wnioskowanie statystyczne. Próba i populacja. Statystyki i parametry. Prawa, na których opiera się wnioskowanie
Kryteria wyboru testów statystycznych
Schemat wnioskowania indukcyjnego. Etapy wnioskowania
Rozkłady statystyk z próby: rozkład normalny, rozkład t-Studenta, rozkład F- Fishera-Snedecora, rozkład chi-kwadrat
Parametryczne testy statystyczne (skala interwałowa i ilorazowa)
Nieparametryczne testy statystyczne (skala porządkowa)
Nieparametryczne testy statystyczne (skala nominalna)
Analiza wariancji jako statystyczna podstawa eksperymentu jednoczynnikowego i dwuczynnikowego
Odmiany ANOVA i specjalne zastosowania ANOVA
Model regresji liniowej – zagadnienia zaawansowane
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PME_01 Rozumie, dlaczego i po co stosujemy wnioskowanie statystyczne przy analizie wyników badań empirycznych. Zna podstawowe zasady i prawa, na których opiera się wnioskowanie.
PME_02 Potrafi umiejętnie i właściwie stawiać pytania badawcze i formułować hipotezy,które da się zweryfikować za pomocą wnioskowania statystycznego.
PME_03 Zna schemat wnioskowania statystycznego. Potrafi odróżnić i omówić kolejne etapy wnioskowania statystycznego odwołując się do różnego rodzaju danych empirycznych.
PME_04 Potrafi dokonać właściwego wyboru testu statystycznego biorąc pod uwagę charakter danych empirycznych.
PME_05 Umie przeprowadzić testy statystyczne i poprawnie, ale krytycznie i refleksyjnie zinterpretować uzyskane wyniki.
PME_06 Zna zasady planowania badań eksperymentalnych wywodzące się ze statystycznego modelu jednowymiarowej (jedno, dwu i trójczynnikowej) analizy wariancji (dla grup niezależnych i zależnych).
PME_07 Potrafi właściwie dobrać techniki statystyczne do danych z eksperymentu, przeprowadzić je i zinterpretować uzyskane wyniki.
PME_08 Zna reguły planowania zaawansowanych badań korelacyjnych (strategie budowy modelu wielokrotnej regresji liniowej oraz zasady wprowadzania do modelu zmiennych jakościowych).
PME_09 Potrafi właściwie dobrać techniki statystyczne do danych z badań korelacyjnych, przeprowadzić je i zinterpretować uzyskane wyniki.
PME_10 Potrafi umiejętnie wykorzystać możliwości pakietu statystycznego IBM SPSS przy analizie danych empirycznych. Umie wybrać z wydruku i poprawnie zinterpretować potrzebne do analizy elementy.
Kryteria oceniania
1. W każdym semestrze zajęcia dydaktyczne realizowane są w czterech formach:
- wykładach (30 godzin)
- konwersatoriach wykładowych (4 spotkania - 15 godzin)
- laboratoriach w sali komputerowej (5 spotkań – 15 godzin)
- e-learningu wspomagającego pracę własną studentów.
2. Zajęcia wykładowe (wykład i konwersatoria) prowadzone są dla całego roku w terminach podanych w planie zajęć, na zajęcia laboratoryjne każdy student zapisuje się indywidualnie (za pośrednictwem platformy e-learningowej) wybierając jeden z podanych terminów. W zajęciach na drugim (zimowym) semestrze przedmiotu mogą uczestniczyć osoby, które zaliczyły ćwiczenia i zdały egzamin po pierwszym semestrze.
3. Obecność na laboratoriach prowadzonych w sali komputerowej jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności należy odrobić najpóźniej w ciągu 14 dni. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony.
4. Usprawiedliwione nieobecności można odrabiać w terminach przeznaczonych do tego celu, lub z inną grupą (o ile będzie wolne stanowisko komputerowe). Nie ma możliwości odrobienia nieobecności po zakończeniu zajęć laboratoryjnych.
5. Studenci uczestniczący w laboratoriach winni być przygotowani do zajęć - należy powtórzyć materiał przekazany w trakcie konwersatoriów wykładowych oraz przynieść wydrukowane materiały niezbędne do realizacji ćwiczeń (informacje na ten temat publikowane są na platformie e-learningowej oraz przesyłane do studentów za pomocą poczty UAM). Osoby nieprzygotowane mogą nie zostać dopuszczone do zajęć.
6. Osoby uczestniczące w zajęciach laboratoryjnych powinny korzystać z szatni i nie przynosić na zajęcia okryć zewnętrznych oraz bagażu. Studenci nie powinni używać komputerów do celów nie związanych z zajęciami.
7. Na laboratoria należy przychodzić punktualnie, prowadzący może nie dopuścić do zajęć osoby spóźnionej. Studenci, którzy nie przyjdą punktualnie na zajęcia muszą się liczyć z tym, że ich stanowisko komputerowe zostanie zajęte przez osobę odrabiającą ćwiczenia.
8. W trakcie semestru studenci zdają:
- test zaliczeniowy na trzecich zajęciach
- test zaliczeniowy na piątych zajęciach
- zaliczenie praktyczne na piątych zajęciach:
- w pierwszym semestrze prezentacja pracy empirycznej wykonanej w grupie
- w drugim semestrze sprawdzian ze znajomości pakietu statystycznego
Każdy z tych sprawdzianów lub zaliczeń musi być zaliczony na co najmniej 60 %. Osoby, którym nie uda się zaliczyć sprawdzianu w pierwszym terminie mają prawo do jednej poprawki. Do każdego z testów może podejść osoba, która ma komplet obecności na laboratoriach. Niezaliczony test należy poprawić w ciągu dwóch tygodni. Ocena semestralna obliczana jest na podstawie średniej ze wszystkich podejść wg skali:
do 66 % - ocena 3.0
67 - 74 % - ocena 3.5
75 - 83 % - ocena 4.0
84 - 90 % - ocena 4.5
powyżej - ocena 5.0
9. Osoby, które nie uzyskały zaliczenia, lub nie zdały egzaminu zobowiązane są do powtórzenia wszystkich zajęć i zaliczenia wszystkich sprawdzianów w semestrze. Oceny z poprzednich lat oraz z innych kierunków nie będą przepisywane.
10. Egzamin z przedmiotu (po każdym semestrze) będzie zawierał treści przekazane w trakcie wykładów, konwersatoriów i laboratoriów. Egzamin odbywa się na sali komputerowej przy pomocy platformy e-learningowej. Do egzaminu mogą podejść jedynie osoby, które uzyskały zaliczenie z przedmiotu. Prowadzący mogą na wniosek studentów wyznaczyć wcześniejszy 1 termin egzaminu z obniżonymi progami punktów dla poszczególnych ocen.
Literatura
Brzeziński, J. (2008). Badania eksperymentalne w psychologii i w pedagogice (wyd. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2010). Rozdział 4. Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik (wyd. 2, t. 1, s. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych.
Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
King, B. M., Minium, E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zakrzewska, M. (2007). Analiza wariancji i analiza regresji wielokrotnej – tożsamość modeli. Maszynopis udostępniony studentom w kursie e-learningowy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: