Etyka zawodu psychologa 23-PSDM-EZP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka potrafi:
Posłużyć się – w celu zrozumienia ograniczeń swojej działalności profesjonalnej – podstawowymi teoriami etyki ogólnej.
Wymienić i przeanalizować podstawowe pojęcia etyki zawodowej
Dokonać analizy etycznych dylematów towarzyszących wykonywaniu specjalistycznych działań psychologicznych
Kierować się kodeksem etycznym w zawodzie psychologa
Przełożyć zalecenia i zakazy, formułowane w kodeksach etycznych, na język profesjonalnych działań.
Przełożyć zalecenia i zakazy, formułowane w kodeksie dobrych obyczajów w nauce na język profesjonalnych działań.
Rozpoznawać konflikt interesów.
Rozpoznać zagrożenie wynikające z prób deprecjonowania zawodu psychologa.
Rozumie wagę działań na rzecz zwiększenia zaufania społeczeństwa do psychologicznych praktyk diagnostycznych, eksperckich i pomocowych.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny + punkty za pracę fakultatywną
bardzo dobry (bdb; 5,0; punkty 39-41): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty, w tym analiza i podejmowanie decyzji dotyczących problemów i dylematów etycznych
dobry plus (+db; 4,5; punkty 35-38): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami, w tym analiza problemów i dylematów etycznych
dobry (db; 4,0; punkty 30-34): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów
dostateczny plus (+dst; 3,5; punkty 25-29): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami
dostateczny (dst; 3,0; punkty 19-24): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami
niedostateczny (ndst; 2,0; punkty 0-18): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia
Literatura
Zalecana literatura podstawowa:
• Brz• Brzeziński, J. (2017). Psycholog wobec osób uczestniczących w badaniach naukowych – między poprawnością metodologiczną a poprawnością etyczną. W: Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. (169-206). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Chyrowicz, B. (2017). „Etyczna wrażliwość” psychologii i psychologów. W: Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. (87-110). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Chyrowicz, B. (2017). Etyka zawodu psychologa – etyka psychologiczna. W: Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. (64-86). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Hornowska, E., Paluchowski, W.J. (2016). Opiniowanie czy formowanie? Z doświadczeń Komisji Etyki ds. Projektów Badawczych przy Instytucie Psychologii UAM. Nauka, 2, 163-169.
• Marchewka, K. (2014). Etyka w psychoterapii. Diametros, 42, 124–149.
• Paluchowski, W. J. (2019). Diagnozowanie i opiniowanie źródłem problemów oraz dylematów etycznych. Testy psychologiczne w praktyce i badaniach, Online first, 1, 1-21. http://uampsych-testy.home.amu.edu.pl/biuletynpsychologiczny/article/view/58
• Paluchowski, W. J. (2019). Wytyczne diagnostyki osób z niepełnosprawnościami - historia powstawania. Testy psychologiczne w praktyce i badaniach, Numer specjalny: Standardy diagnozowania, 2, 41-56. http://uampsych-testy.home.amu.edu.pl/biuletynpsychologiczny/issue/view/14/showToc
• Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2018). KODEKS ETYCZNY PSYCHOLOGA POLSKIEGO TOWARZYSTWA PSYCHOLOGICZNEGO. http://www.ptp.org.pl/teksty/NOWY_KODEKS_PTP.pdf
• Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Podstawowe zasady, które powinny być respektowane przez psychologa. W: Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. (125-148). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Materiały prezentowane na stronie WWW zajęć http://paluchja-zajecia.home.amu.edu.pl/?dzial=etyka
• Materiały prezentowane na blogu dydaktycznym: https://dylematyetyczne.blogspot.com/
eziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• EFPPA, European Federation of Professional Psychologists Associations (1995). Meta-Code of Ethics.
• Jones, C., Shillito-Clarke, C., Syme, G., Hill, D., Casemore, R., Murdin, L. (2005). Co wolno, a czego nie wolno terapeucie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Marchewka, K. (2014). Etyka w psychoterapii. Diametros, 42, 124–149.
• Paluchowski, W. J. (2019). Diagnozowanie i opiniowanie źródłem problemów oraz dylematów etycznych. Testy psychologiczne w praktyce i badaniach, Online first, 1, 1-21. http://uampsych-testy.home.amu.edu.pl/biuletynpsychologiczny/article/view/58
• Paluchowski, W. J. (2019). Wytyczne diagnostyki osób z niepełnosprawnościami - historia powstawania. Testy psychologiczne w praktyce i badaniach, Numer specjalny: Standardy diagnozowania, 2, 41-56. http://uampsych-testy.home.amu.edu.pl/biuletynpsychologiczny/issue/view/14/showToc
• Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2000). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 837-844). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
• Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2018). KODEKS ETYCZNY PSYCHOLOGA POLSKIEGO TOWARZYSTWA PSYCHOLOGICZNEGO. http://www.ptp.org.pl/teksty/NOWY_KODEKS_PTP.pdf
• Toeplitz-Winiewska M. (red.). (2000). Etyczne aspekty uprawiania zawodu psychologa. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 823-836). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Zalecana literatura dodatkowa:
• American Psychological Association (2010). Ethical principles of psychologists and code of conduct. Washington, DC: American Psychological Association.
• Galewicz, W. (2009). O etyce badań naukowych. Diametros, 19, 48-57.
• Grabski, M. W. (2009). Uczciwość i wiarygodność nauki. Praktyka. Nauka, 2, 37-59.
• Hornowska, E., Paluchowski, W.J. (2016). Opiniowanie czy formowanie? Z doświadczeń Komisji Etyki ds. Projektów Badawczych przy Instytucie Psychologii UAM. Nauka, 2, 163-169.
• Materiały prezentowane na stronie WWW zajęć http://paluchja-zajecia.home.amu.edu.pl/?dzial=etyka
• Materiały prezentowane na blogu dydaktycznym: https://dylematyetyczne.blogspot.com/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: