Praca empiryczna 23-PSDM-EMP
Zaprojektowanie pod kierunkiem osoby prowadzącej zajęcia badania empirycznego. Prowadzący pomaga opracować plan badawczy i dba o poprawność i etykę badania oraz sugeruje tematykę badań.
Przeprowadzenie badania empirycznego na ludziach dorosłych z użyciem standardowych lub opracowanych przez siebie narzędzi badawczych.
Napisanie raportu z badań spełniającego wymogi formalne standardu APA.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Jest przygotowany merytorycznie do samodzielnego prowadzenia badań empirycznych
Podejmuje próby praktycznego zastosowania zdobytej dotychczas na studiach wiedzy deklaratywnej z zakresu poszczególnych przedmiotów obligatoryjnych (z bloku podstawowego)
Nabywa umiejętności pisania tekstów naukowych oraz przejrzystego prezentowania wyników przeprowadzonych badań zgodnie z przyjętymi standardami w psychologii
Podejmuje pracę w zespole badawczym i bierze odpowiedzialność za swoj wklad w pracę zespołu
Dysponuje szerokim wachlarzem technik badawczych i analiz statystycznych
Przestrzega zasad etycznych w badaniach naukowych, jako psycholog-badacz
Podejmuje samodzielną pracę z tekstem naukowym
Potrafi sceptycznie czytać doniesienia naukowe
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie pozytywnej oceny raportu z badań empirycznych, przygotowanego wg określonego i jednolitego wzorca:
objętość raportu: od 10 do 20 stron znormalizowanego tekstu;
termin oddania raportu i szczegółowe kryteria oceny zostaną podane na zajęciach;
przyjęcie raportu wymaga dostarczenia pełnej dokumentacji z przeprowadzonych badań (zgody na badanie, materiały zastosowane w badaniach, baza danych w wersji elektronicznej);
surowy materiał z badań należy przedstawić do akceptacji osoby prowadzącej; akceptacja surowego materiału z badań umożliwia ewentualną poprawę raportu, natomiast brak akceptacji – uniemożliwia poprawianie pracy zaliczeniowej; nie mam możliwości ponownego przeprowadzenia badań empirycznych w danym cyklu;
osobami badanymi mogą zostać wyłącznie osoby dorosłe; badania nie mogą zostać przeprowadzone anonimowo za pośrednictwem Internetu;
brak zaliczenia raportu z badań empirycznych skutkuje koniecznością powtarzania przedmiotu w kolejnym cyklu (w tym przejścia przez cały proces projektowania i realizacji pracy empirycznej);
wszyscy członkowie danego zespołu otrzymują tę samą ocenę końcową (na podstawie oceny raportu z badań).
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): raport spełniający wszystkie normy naukowe, sformatowany wg standardu APA
dobry plus (+db; 4,5): brak zastrzeżeń do formatu, pojedyncze braki w obszarze analizy i/lub interpretacji
dobry (db; 4,0): poprawne wykonany projekt, jednak poszczególne elementy nie potwierdzają zaangażowania, mało wnikliwa interpretacja, niestandardowy format raportu
dostateczny plus (+dst; 3,5): kompletny projekt z niewielkimi brakami merytorycznymi i/lub technicznymi
dostateczny (dst; 3,0): kompletny projekt, ale z dużymi niedociągnięciami merytorycznymi i/lub technicznymi
niedostateczny (ndst; 2,0): brak istotnych elementów projektu
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje. (Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki, 25 maj 2004) http://www.nauka.gov.pl/mn/_gAllery/20/15/20151/dobra_praktyka.pdf
Eco, U. (2007). Jak napisać pracę dyplomową : poradnik dla humanistów. Warszawa:WUW
Murray, M . (2004). Jak pisać prace pisemne i prace badawcze oraz jak zdać egzamin z psychologii. Poznań: Zysk i S-ka.
Nęcka, E., Stocki, R. (2006). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Universitas.
Wawrzyniak, M., Cypryańska, M., Dąbrowska-Piber, K. (2008). Vademecum. Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Akademica SWPS.
Wojciszke, B. (2004). Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44-68). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Poradniki statystyczne:
SPSS
Bedyńska, S., Brzezicka A. (2007). Statystyczny drogowskaz: praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica".
Kwiatkowska, G. E., Stasiuk, K. (red.). (2008). SPSS w praktyce psychologicznej. Lublin: Wyd. UMCS.
Darmowy odpowiednik SPSS - JAMOVI (http://jamovi.org)
Navarro, D.J., Foxcroft, D.R. (2019). Learning statistics with jamovi: a tutorial for psychology students and other beginners. (Version 0.70, free PDF). DOI: 10.24384/hgc3-7p15
JASP - darmowy program z zaimplementowaną statystyką bayesowską (http://jasp-stat.org)
Goss-Sampson, M. A. (2019). Statistical Analysis in JASP 0.10.2: A Guide for Students (free PDF).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: