Antropologia wczesnego chrześcijaństwa 23-PPGWY22L08
Założeniem wykładu jest wprowadzenie słuchaczy w świat poglądów dotyczących istoty człowieka, jakie kształtowały się w myśli wczesnych chrześcijan, głównie Orygenesa i jego szkoły. Analizie poddana zostanie terminologia antropologiczna. Poznanie specyfiki ujęć antropologii we wczesnym chrześcijaństwie umożliwi koncentracja na tekście. Propozycja niniejsza skierowana jest do osób zainteresowanych biblistyką, patrologią oraz historią filozofii i religii.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Posiada wiedzę merytoryczną znacznego fragmentu historii Europy Wschodniej i dziedzictwa kulturowego, z naciskiem na XIX i XX w.
Rozumie społeczne przesłanki ukrywania często swojej tożsamości przez artystów XIX i XX stulecia
Zna wkład analizowanych postaci podczas zajęć postaci w kulturę swych narodów poprzez prezentację ich dorobku
Poznaje i potrafi ocenić różnorodne zjawiska kulturowe z ich wartością, specyfiką tej części Europy
Jest otwarty (a) na różnorodność w życiu społecznym i kulturze
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): praca zaliczeniowa (esej) bez istotnych błędów formalnych, merytorycznych, językowych, poprawnie zredagowana i sformatowana, stanowiąca jednocześnie autorskie (twórcze bądź częściowo odtwórcze) opracowanie zagadnienia na podstawie przedstawionego i zalecanego materiału oraz badań własnych
dobry plus (+db; 4,5): jw, praca z drobnymi niedociągnięciami formalnymi bądź/oraz miejscami wyraźnie odtwórcza
dobry (db; 4,0): jw., praca z większą ilością niedociągnięć, o których wyżej
dostateczny plus (+dst; 3,5): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi brakami formalnymi, merytorycznymi, błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
dostateczny (dst; 3,0): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi błędami formalnymi, merytorycznymi, licznymi błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecność (powyżej 2), nieoddanie pracy, praca niespełniająca kryteriów rzetelnego opracowania formalnego i treściowego danej tezy, praca zawierająca jakąkolwiek część będącą plagiatem
Literatura
Collins J.J. (1999), Between Athens and Jerusalem. Jewish Identity in the hellenistic Diaspora. Michigan.
Kelly J. N. D. (1988), Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum. J. Mrukówna, Warszawa.
Nakonieczny R. (2013). Alexandria Iudaica. Wokół paradygmatu dyfuzji kulturowej. Katowice.
Nakonieczny R. (2005). O antropologii Dydyma Aleksandryjskiego (In Genesin). Katowice.
Rajak T. (2002). The Jewish dialogue with Greece and Rome. Studies in cultural and social interaction. Leiden.
Zieliński J. (2000), Jerozolima, Ateny, Aleksandria. Greckie źródła pierwszych nurtów filozofii chrześcijańskiej, Wrocław .
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: