Diaspora aleksandryjska i jej literatura 23-PPGWY22L07
Wykład prezentuje specyfikę diaspory aleksandryjskiej od założenia miasta przez Aleksandra po upadek diaspory. W centrum zainteresowania znajduje się literatura powstała w diasporze. Prezentowany materiał literacki i papirologiczny ukazuje problematykę polityczno-społeczną i religijno-kulturalną epoki, pozwala także stawiać hipotezy dotyczące znaczenia dziedzictwa aleksandryjskiego dla przyszłości. Propozycja niniejsza skierowana jest do osób zainteresowanych światem biblijnym i klasycznym, historią kultury i literatury (w tym żydowskiej), wczesnym chrześcijaństwem, oraz problematyką społeczną starożytności.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Posiada wiedzę merytoryczną znacznego fragmentu historii Europy Wschodniej i dziedzictwa kulturowego, z naciskiem na XIX i XX w.
Rozumie społeczne przesłanki ukrywania często swojej tożsamości przez artystów XIX i XX stulecia
Zna wkład analizowanych postaci podczas zajęć postaci w kulturę swych narodów poprzez prezentację ich dorobku
Poznaje i potrafi ocenić różnorodne zjawiska kulturowe z ich wartością, specyfiką tej części Europy
Jest otwarty (a) na różnorodność w życiu społecznym i kulturze
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): praca zaliczeniowa (esej) bez istotnych błędów formalnych, merytorycznych, językowych, poprawnie zredagowana i sformatowana, stanowiąca jednocześnie autorskie (twórcze bądź częściowo odtwórcze) opracowanie zagadnienia na podstawie przedstawionego i zalecanego materiału oraz badań własnych
dobry plus (+db; 4,5): jw, praca z drobnymi niedociągnięciami formalnymi bądź/oraz miejscami wyraźnie odtwórcza
dobry (db; 4,0): jw., praca z większą ilością niedociągnięć, o których wyżej
dostateczny plus (+dst; 3,5): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi brakami formalnymi, merytorycznymi, błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
dostateczny (dst; 3,0): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi błędami formalnymi, merytorycznymi, licznymi błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecność (powyżej 2), nieoddanie pracy, praca niespełniająca kryteriów rzetelnego opracowania formalnego i treściowego danej tezy, praca zawierająca jakąkolwiek część będącą plagiatem
Literatura
Barclay J.M.G. (1999) Jews in the mediterranean diaspora. From Alexander to Trajan (323 BCE – 117 CE). : University of California Press.
Collins J.J. (1999), Between Athens and Jerusalem. Jewish Identity in the hellenistic Diaspora. Michigan.
Modrzejewski Mélèze J. (2000). Żydzi nad Nilem. Od Ramzesa II do Hadriana. Mogilany. The Enigma Press
Nakonieczny R. (2013). Alexandria Iudaica. Wokół paradygmatu dyfuzji kulturowej. Katowice.
Nakonieczny R. (2005). O antropologii Dydyma Aleksandryjskiego (In Genesin). Katowice.
Rajak T. (. 2002). The Jewish dialogue with Greece and Rome. Studies in cultural and social interaction. Leiden.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: