Wątki LGBT i homoerotyka w kinematografii. Zarys problematyki 23-PPG-WY21L08
Sztuka XX w. jak nazywa się niekiedy X Muzę, czyli film i kinematografię, odzwierciedla – podobnie jak literatura, trendy, mody i poglądy swego czasu. Jednym z elementów codzienności jak i człowieczeństwa jest tożsamość, identyfikacja seksualna człowieka. Kinematografia nie mogła tego wątku człowieczej natury pominąć. Moduł ma zadanie pokazać prezentację zjawiska w XX i XXI stuleciu, ewolucję stosunku do fenomenu tzw. seksualnej nienormatywności, osoby reżyserów, aktorów oraz użyte ku temu techniki. Podczas zajęć zwrócimy szczególną uwagę – to sprawy mało stosunkowo znane, na początki pokazu homoseksualizmu w kinematografii – oscylowanie pomiędzy farsą a psychiczną dewiacją czy nawet kryminogennymi patologiami, kodeks Hayesa, kody Hollywoodu oraz europejską na to odpowiedź. Znajdzie się miejsce na przełom, który dokonał się w latach 60 ubiegłego wieku. Od lat 70’ XX w. następuje wręcz „wysyp” filmów z wątkami homerotycznymi – ilość niekoniecznie ma związek z jakością, ale zapewne wiązało się z to pewną modą i odkryciem zjawiska, nie bez udziału samego środowiska artykułującego swoje postulaty. Kolejna dekada z kolei wzmożenie zainteresowania, nie bez udziału tragedii, jaką stała się pandemia AIDS. Od tej pory kwestie LGBT mocno zakorzeniły się jak temat czy choćby tylko wątek, w kinematografii szerokoekranowej, czyli przeznaczonej dla szerszej publiczności, wykraczając poza Północną Amerykę i Europę (choć „pierwiosnki” były i wcześniej w Latynoameryce). Pewną nowością w prezentacji zjawiska stało się tzw. New Querr Cinema (od lat 90’), pokazujące fenomen niejako od środka, oczami nienormatywnych bohaterów czy reżyserów/reżyserek, nieukrywających swej tożsamości. Zajęcia będą wykładami z wątkiem prezentacji, połączonymi z oczekiwaną dyskusją uczestników.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Posiada podstawowe zasoby wiedzy merytorycznej z historii kinematografii
Rozumie procesy społeczno-historyczne i ich znaczenie oraz ich wpływ na kulturę
Rozpoznaje i potrafi ocenić podstawowe zjawiska biologiczne i społeczno-kulturowe
Dostrzega różnorodność zjawisk kulturowych, wartość tego fenomenu i szacunek wobec tych zjawisk.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
Zalecana literatura:
K. Tomasik, Homobiografie – różne wydania
D. Kessey & P. Duncan, Erotyka w filmie
Querr studies – podręcznik
S. Jagielski, Daleko od nieba, czyli gej w polskim kinie, „Panoptikum” nr 3(10)/2004, str. 68-74 i w numerze o New Querr Cinema
Gary Morris, A Brief History of Queer Cinemaby Gary Morris, strona: https://web.archive.org/web/20120211124350/http://www.greencine.com/static/primers/queer.jsp
M. Jarnecki, Homoerotyzm w kinematografii, [w:] . Jarnecki, P. Sawiński i A. Wyrodek, Homoerotyzm w kulturze i życiu społecznym i jego recepcja
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: